شما در حال خواندن درس تکنیک ارتباط اجباری از کارگاه ایده هستید.

تکنیک ارتباط اجباری برای ایده پردازی

ذهن ما آموخته که بعضی چیزها به هم مربوطند. مثلاً تشنگی را با آب خوردن، خرید کردن را با پول، درس خواندن را با کتاب، موبایل را با شارژر و موفقیت را با تلاش مرتبط می‌داند. طرز فکر و ایده‌های ما تحت تاثیر این روابط قرار دارند و معمولاً ایده‌هایی ارائه می‌دهیم که در چارچوب همین روابط باشند. یکی از ابزارهای موثر برای شکستن این چارچوب و افزایش خلاقیت، تکنیک ارتباط اجباری (Forced Association) است. با کمک این تکنیک، می‌کوشیم میان چیزهایی که در نگاه اول بی‌ارتباطند، ارتباط ایجاد کنیم و از این راه به ایده‌های خلاقانه برسیم.

چگونه از تکنیک ارتباط اجباری استفاده کنیم؟

برای استفاده از تکنیک ارتباط اجباری باید دو گروه تشکیل دهیم. گروه اول، چیزهایی هستند که می‌خواهیم در موردشان ایده‌پردازی کنیم. گروه دوم چیزهایی هستند که به طور تصادفی انتخاب می‌کنیم. در نهایت می‌کوشیم که میان عناصر این دو گروه، ارتباط برقرار کنیم و به ایده‌های خلاقانه برسیم.

به عنوان مثال، فرض کنید می‌خواهیم یک خودکار جدید طراحی کنیم.

برای انتخاب عناصر گروه اول، می‌توانیم کلمه خودکار را یک عنصر بدانیم. همچنین می‌توانیم این محصول را به عناصر کوچک‌تر مثل «بدنه خودکار» و «جوهر خودکار» تقسیم کنیم و آن‌ها را به عنوان عناصر گروه اول در نظر بگیریم. فرض کنید که «خودکار» را به عنوان تنها عنصر گروه اول انتخاب کرده‌ایم.

عناصر گروه دوم را باید تصادفی انتخاب کنیم. مثلاً می‌توانیم از کسی که در جریان نیست، بخواهیم که چند کلمه پیشنهاد دهد. یا مثلاً کتابی را بگشاییم و کلمه‌ای را به طور تصادفی انتخاب کنیم. فرض کنید کلمه «سرامیک» را به عنوان تنها عنصر گروه دوم انتخاب می‌کنیم.

چه ارتباطی میان «خودکار» و «سرامیک» وجود دارد؟ در پاسخ، ایده‌های مختلفی به ذهن می‌رسد. مثلاً می‌توانیم خودکاری برای نوشتن روی سرامیک طراحی کنیم، یا بدنه خودکار را از سرامیک بسازیم، یا در ترکیبات جوهر از مواد سرامیکی استفاده کنیم.

به عنوان مثال دیگر، فرض کنید قرار است یک وب‌سایت آرایشی و بهداشتی تاسیس کنیم؛ اما هنوز تصمیم نگرفته‌ایم که چه فعالیت‌هایی در آن انجام دهیم. در ادامه، با کمک تکنیک ارتباط اجباری، ایده‌‌‌هایی راجع به فعالیت سایت ارائه می‌دهیم. می‌دانیم که اکثر سایت‌های آرایشی و بهداشتی، فعالیت‌هایی شبیه زیر را انجام می‌دهند:

آرایشگاه‌های واقع در شهرهای مختلف را به کاربران نشان می‌دهند.

محصولات آرایشی و بهداشتی را معرفی می‌کنند.

تکنیک‌های آرایشگری را آموزش می‌دهند.

نمونه کار آرایشگاه‌ها را نمایش می‌دهند.

کلاس‌های آموزشی برگزار می‌کنند.

سیاست‌مان این است که فعالیت‌های بالا را با چاشنی خلاقیت ترکیب کنیم و به ایده‌های مفید برسیم. بنابراین عنوان‌شان را در فهرست اول می‌گذاریم. برای فهرست دوم، باید عناصر را به شکل تصادفی انتخاب کنیم. فرض کنید کلمات «دمپایی»، «اسب» و «ماشین» را به عنوان عناصر گروه دوم انتخاب کرده‌ایم. در آخر باید میان عناصر ارتباط برقرار کنیم. از ترکیب این دو فهرست ۱۵ ارتباط اجباری قابل تصور است. به عنوان مثال، ار ارتباط میان «معرفی محصولات آرایشی و بهداشتی» و «اسب» می‌توانیم به این ایده برسیم که: سایتی برای معرفی محصولات آرایشی و بهداشتی مربوط به حیوانات راه‌اندازی کنیم. یا ایده دیگر این است که: تمرکز سایت روی محصولات ارگانیک و طبیعی باشد. از ارتباط میان «معرفی آرایشگاه» و «ماشین» می‌توانیم به این ایده برسیم که: یک آرایشگاه سیار داشته باشیم که کاربران بتوانند از طریق سایت، موقعیت آن را پیدا کنند.

تمرین

۱- بزرگ‌ترین نقطه قوت شما چیست؟ آن را بنویسید. تلاش کنید از ارتباط آن با کلمات «کاغذ»، «زمین»، «کارگاه»، «اختراع» و «دندان» به ایده‌هایی برای بهره‌برداری از نقطه قوتان برسد. حدأقل سه ایده مفید و قابل تأمل بیابید.

۲- می‌خواهیم یک تلفن همراه جدید طراحی کنیم. از ارتباط «تلفن همراه» با «استامینوفن»، «سبزی خوردن»، «صندلی» و «روزنامه» چه ایده‌هایی به ذهن‌تان می‌رسد؟ حدأقل دو ایده مفید و قابل تأمل پیشنهاد کنید. طراحی تلفن همراه، جنبه‌های مختلفی دارد. در قدم بعدی، چگونه می‌توانید ار ارتباط میان ظاهر تلفن همراه با «هویج»، «پشم» و «شکلات» به ایده‌های جدید برسید؟

۳- فرض کنید مدیر یک رستوران هستید. هدف این است که از تکنیک ارتباط اجباری برای افزایش تعداد مشتریان استفاده کنید. عناصر گروه اول را انتخاب کنید؛ مثلاً می‌توانید از مواردی مثل «یک منوی جذاب» یا «تبلیغات محیطی مؤثر» به عنوان عناصر گروه اول استفاده کنید. حدأقل چهار عنصر انتخاب کنید. در قدم دوم به صورت تصادفی، دو کلمه انتخاب کنید. از ارتباط میان عناصر گروه اول و دوم، حدأقل سه ایده‌ی مفید برای افزایش تعداد مشتریان ارائه دهید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *