شما در حال مطالعه‌ی راهنمای اخذ مجوز تولید هستید. چنانچه سؤالی دارید، زیر برگه بپرسید تا پاسخ دهیم.

چگونه در ایران مجوز تولید بگیریم؟ راهنمای کامل جواز تاسیس، پروانه بهره برداری و قوانین استقرار

نداشتن مجوز برای انجام فعالیت‌های صنعتی و تولیدی باعث می‌شود که تولیدکننده از مزایایی همچون ثبت سفارش برای واردات، استفاده از یارانه‌ها، دریافت وام، امکان ثبت علامت تجاری برای محصولات و خدمات، مشارکت در قراردادهای دولتی، خرید زمین در شهرک‌های صنعتی، حق برخورداری از برق صنعتی و بسیاری از موارد دیگر محروم شوند. ضمن این که نهادهای ذی‌ربط در صورت شناسایی واحدهای فاقد مجوز، ممکن است حسب مورد به تعطیل کردن آن‌ها اقدام کنند. یا در مواردی که کارگری آسیب می‌بیند یا محصولات و فعالیت‌های واحد تولیدی به دیگران آسیب می‌رساند، فقدان مجوز می‌تواند دلیلی برای مقصر شناختن مالک واحد تولیدی باشد.  علاوه بر این بدیهی است که بیشتر سرمایه‌گذاران، تأمین‌کنندگان و مشتریان علاقه‌ای به همکاری با تولیدکنندگان فاقد مجوز نشان نمی‌دهند.

در این راهنما به زبانی ساده راجع به اخذ مجوز تولید یا به عبارت دقیق‌تر، چگونگی اخذ مجوز برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی و صنعتی، توضیح خواهیم داد. اما پیش از مطالعه‌ی مطالب،  با گوش دادن به فایل صوتی زیر از میلاد اسمعیلی می‌توانید پاسخ خیلی از سؤالات را بیابید.

گام اول: یافتن نواحی مجاز برای اخذ مجوز تولید

برای این که بتوانید مجوز تولید بگیرید، باید محل قرارگیری کارخانه‌تان مناسب باشد. اما از کجا بدانیم که محل مورد نظرمان مناسب است و به آن مجوز می‌دهند؟ در پاسخ به این سؤال باید اولاً رده زیست محیطی فعالیت مورد نظرمان را پیدا کنیم و ثانیاً اگر قرار است در محدوده تهران فعالیت کنیم، مطمئن شویم که ممنوعیتی برای آن وجود ندارد. در ادامه، هر دوی این موارد را توضیح می‌دهیم.

۱- فعالیت واحد تولیدی مورد نظرتان در چه رده زیست محیطی قرار می‌گیرد؟

یکی از مهم‌ترین دلایل سخت‌گیری راجع به محل قرارگیری واحدهای تولیدی این است که باعث آلودگی محیط می‌شوند. بنابراین اگر آلودگی آن‌ها کم‌باشد، کم‌تر به آن‌ها سخت می‌گیرند و اگر آلاینده باشند، محدودیت‌های بیشتری راجع به محل استقرار آن‌ها اعمال می‌‌کنند. مبنای رده‌بندی فعالیت‌های تولیدی و صنعتی همین است. بر این اساس، فعالیت‌های مختلف را به رده‌های یک تا شش تقسیم کرده‌اند که رده‌ی یک پاک‌ترین صنایع و رده‌ی هفت آلاینده‌ترین آن‌ها هستند. اکنون سؤال این است که رده زیست محیطی فعالیت مورد نظرمان چگونه تعیین می‌شود؟

در پاسخ به سؤال بالا، جالب است که در کشورمان برای تعیین رده زیست محیطی، به جای در نظر گرفتن تکنولوژی و تجهیزات و فرایند تولید، نوع محصول و ظرفیت تولید را مبنا قرار می‌دهند. به عنوان مثال می‌گویند اگر محصول الف را بیشتر از هزار عدد در سال تولید کنید، از نظر ما در رده‌ی دو قرار می‌گیرید. در این میان شاید من برای تولید محصول الف از تجهیزات قدیمی و آلاینده و شما برای تولید آن از تجهیزات نوین و پاک استفاده کنید، اما در هر حال فعالیت من و شما در رده دو است. جالب‌تر این که گاه حتی ظرفیت تولید هم مهم نیست، مثلاً می‌گویند هر واحد تولیدی که محصول ب را تولید می‌کند در رده‌ سه است.

با توضیحات بالا، نوبت به تعیین رده زیست محیطی فعالیت مورد نظرمان می‌رسد. دوباره تأکید می‌کنیم که منظورمان از فعالیت دو چیز است. اول این که قرار است چه محصولی تولید کنیم؟ دوم این که محصول مورد نظر را قرار است در چه ظرفیتی تولید کنیم (مثلاً یک تن در سال یا هزار تن در سال)؟ ضمن این که گفتیم، گاهاً لازم نیست به سؤال دوم پاسخ دهیم و همین که نوع محصول را بدانیم کفایت می‌کند. بعد از پاسخ به این دو سؤال، فایل زیر را دانلود می‌کنیم.

دانلود ضوابط استقرار (PDF)

این فایل، دستورالعمل سازمان حفاظت از محیط زیست در سال ۱۳۹۷ است که رده زیست محیطی فعالیت‌های مختلف در آن مشخص شده است. جدول شماره دو را پیدا می‌کنیم. فعالیت‌های مختلف را می‌خوانیم تا ببینیم فعالیت مورد نظر ما را در کدام رده قرار داده‌اند؟ مثلاً اگر تصمیم داشته باشیم جعبه مقوایی تولید کنیم، بعد از جستجو کردن می‌بینیم که جزء فعالیت‌های سلولوزی است و در رده‌ی یک قرار می‌گیرد (کد ۴۱۰۰۱). اما اگر بخواهیم از مردم ضایعات بخریم و از آن خمیر کاغذ تولید کنیم، فعالیت‌مان در رده ۶ قرار می‌گیرد.

در بخش شماره دوم خواهیم گفت که رده زیست محیطی چه ربطی به محل قرارگیری کارخانه و اخذ مجوز تولید دارد، اما قبل از آن به چند نکته‌ی مهم توجه کنید:

اگر می‌‌خواهیم چند فعالیت مختلف داشته باشیم، رده‌ زیست محیطی همه آن‌ها را جداگانه مشخص می‌کنیم. در پایان هر کدام بالاتر بود، رده زیست محیطی واحد مورد نظرمان را نشان می‌دهد. مثلاً اگر می‌خواهیم الف و ب و ج تولید کنیم که تولید الف در رده ۲ و تولید ب در رده ۶ و تولید ج در رده ۵ قرار می‌گیرد، واحد صنعتی ما در رده ۶ است.

فایلی که بالاتر گذاشتیم، دستورالعمل سال ۱۳۹۷ است. آیا باید در اینترنت به دنبال دستورالعمل امسال باشیم؟ خیر! فعلاً دستورالعمل جدیدتری نیامده است. اگر بیاید نهایتاً با چند روز تأخیر در این صفحه بارگزاری می‌کنیم.

دو حالت خاص داریم که در این دو حالت نمی‌توانیم رده زیست محیطی را از دستورالعمل سال ۱۳۹۷ پیدا کنیم. یک حالت زمانی است که شرکت یا مؤسسه‌ی ما دانش‌بنیان باشد. حالت دوم زمانی است که محصول مورد نظرمان جزء محصولاتی باشد که در صنایع پیشرفته تولید می‌شوند. در این دو حالت، باید از جداول و دستورالعمل‌های دیگری برای رده بندی استفاده کنیم و دستورالعمل بالا به کارمان نمی‌آید. در این راهنما، پرداختن به این دو حالت باعث می‌شود که آموزش بیش از حد پیچیده شود و برای اکثر متقاضیان کاربرد نداشته باشد. اما اگر سؤالی در مورد این دو حالت استثنایی دارید، به صورت کامنت بپرسید تا به آن پاسخ دهیم.

در فعالیت‌هایی که باید از سازمان غذا و دارو یا سازمان دامپزشکی محوز بگیرند، مثلاً فعالیت‌های مربوط به صنایع غذایی، صنایع آرایشی و بهداشتی، صنایع دارویی، صنایع دامی و امثالهم (حتی تولید اسباب‌بازی!) باید علاوه بر رده زیست محیطی، سطح‌بندی نیز تعیین شود. برای تعیین سطح‌بندی به دستورالعمل‌های این دو سازمان مراجعه می‌کنیم تا اولاً ببینیم سطح فعالیت‌مان چند است و ثانیاً متناسب با سطح فعالیت‌مان ببینیم که واحد تولیدی‌مان باید در چه فاصله‌ای از شهرها و کلان‌شهرها و امثالهم قرار بگیرد تا آلودگی این مناطق به محصولات‌مان منتقل نشود. در این راهنما، روش تعیین سطح‌بندی را آموزش نمی‌دهیم. اما اگر سؤالی راجع به آن داشته باشید، پاسخ خواهیم داد.

۲٫ در چه مناطقی کارخانه (کارگاه) را تأسیس کنیم تا امکان اخذ مجوز وجود داشته باشد؟

بعد از این که رده زیست محیطی تعیین شد، نوبت به شناسایی اماکن مجاز می‌رسد. منظور از اماکن مجاز، اماکنی است که به آن‌ها مجوز انجام فعالیت‌ تولیدی مورد نظرمان را می‌دهند. برای این که بتوانید مناطق مناسب را پیدا کنید، باید حتماً قسمت دوم را تمام و کمال بخوانید تا نکته‌ای از قلم نیافتد.

در بخش قبلی، رده زیست محیطی فعالیت مورد نظرمان را پیدا کردیم. خیلی از دوستان می‌پرسند که: آیا می‌توانیم برای مکانی در محدوده‌ی شهرها یا روستاها مجوز تولید بگیریم؟ پاسخ این است که فقط اگر فعالیت مورد نظرمان رده یک باشد، امکان استقرار داخل محدوده شهرها و روستاها را داریم، آن هم به شرطی که در جایی با کاربری تجاری، کارگاهی یا صنعتی فعالیت کنیم.

اگر فعالیت‌مان رده دو باشد، به کلی نمی‌توانیم داخل محدوده‌ی شهرها باشیم، اما اگر فعالیت‌مان مربوط به صنایع شیمیایی و کشاورزی نباشد شاید بتوانیم حسب مورد در داخل محدوده روستاها و آن هم در زون کارگاهی آن‌ها مستقر شویم. در خارج از محدوده‌ی روستاها نیز باید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و پهنه‌های صنعتی باشیم. اگر فعالیت‌مان رده سه باشد، موضوع مستقر شدن در محدوده شهرها و روستاها منتفی است، اما می‌توانیم در شهرک‌ها و نواحی صنعتی و پهنه‌های صنعتی حریم شهرها و جاهای دیگر مستقر شویم. اگر فعالیت‌مان در رده‌های چهار، پنج یا شش باشد، باید بیرون از حریم شهرها و صرفاً در شهرک‌ها و نواحی صنعتی فعالیت کنیم، مگر این که شهرک و ناحیه صنعتی وجود نداشته باشد. اگر فعالیت مورد نظرمان رده هفت باشد، باید سازمان حفاظت از محیط زیست یه طور اختصاصی طرح‌مان را بررسی و مکان مجاز را با ارزیابی زیست‌محیطی مشخص کند.

حریم استقرار مجاز برای شرکت های دانش بنیان

در حال حاضر معمولاً وقتی شهرک صنعتی یا ناحیه صنعتی در منطقه مورد نظرمان وجود دارد، اجازه نمی‌دهند در جایی بیرون از شهرک یا ناحیه صنعتی فعالیت کنیم. در مورد شهرک‌ها قبلاً بررسی‌ها انجام شده و مثلاً می‌گویند فلان شهرک برای فعالیت کارخانجات رده یک تا چهار مناسب است. اما در مواردی که معلوم نیست مکان مورد نظر برای فعالیت کدام رده‌ها مناسب است، باید مطمئن باشیم که فواصل زیر رعایت شده است. به عنوان مثال شاید در منطقه‌ی مورد نظرمان هیچ شهرک صنعتی برای فعالیت رده ۶ وجود نداشته باشد و به ناچار مجبور باشیم در بیرون از این شهرک‌ها فعالیت کنیم. در این حالت کارخانه‌ی ما باید جایی مستقر شود که ۲۰۰۰ متر از شهرها و ۱۲۰۰ متر از روستاها دورتر باشد.

حریم های مجاز استقرار

اگر می‌خواهیم در اطراف تهران فعالیت کنیم، باید بدانیم که امکان استقرار واحدهای صنعتی، تولیدی و معدنی در محدوده‌ی ۱۲۰ کیلومتری شهر تهران ممنوع اعلام شده است. با این حال،‌ استثنائات زیادی وجود دارد که باید آن‌ها را لحاظ کنیم. به عنوان مثال، احداث واحدهای صنایع غذایی و کشاورزی و بسته‌بندی آن‌ها، قالی‌بافی، پارچه بافی، پشم شویی، ابریشم ریسی، موزاییک و لوله، آسفالت و شن و ماسه در محدود ۲۰ تا ۱۲۰ کیلومتری تهران مجاز است. همچنین این محدودیت در مورد شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع پیشرفته و همچنین فعالیت‌های رده‌های یک تا سه وجود ندارد. بنابراین اگر فعالیت مورد نظرمان را بررسی کردیم و متوجه شدیم که رده‌ی دو است، لازم نیست نگران ممنوعیت استقرار در ۱۲۰ کیلومتری تهران باشیم. اما اگر از رده‌ی چهار تا هفت هستید، موضوع را در بخش کامنت‌ها مطرح کنید تا ببینیم آیا جزء سایر استثنائات هستید یا خیر؟ با توجه به تعداد زیاد موارد استثنا، از درج آن‌ها در راهنما صرفنظر کردیم.

یکی از راهکارهایی که گاهاً برای فعالیت‌‌های رده‌ی چهار به بالا مطرح می‌شود، خرید امتیاز «کارت شناسایی کارگاه» یا «گواهی فعالیت صنعتی» است. در حال حاضر بعضی کارخانجات و کارگاه‌های قدیمی،‌ با این که رده زیست محیطی بالایی دارند و نباید در نزدیکی تهران مستقر باشند، چون از گذشته فعال بوده‌اند هنوز می‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند. بنابراین بعضی افراد در ازای پرداخت وجه به صاحبان این مجوزها، از آن‌ها می‌خواهند که امتیاز بهره‌برداری به آن‌ها منتقل شود. اصولاً با توجه به محدودیت‌هایی که این واحدها برای توسعه‌ی فعالیت‌هایشان دارند، چنین راهکارهایی مناسب نیست.

گام دوم: اخذ جواز تاسیس (یا موافقت اصولی)

متولیان صدور مجوز متناسب با نوع‌ فعالیت‌مان متفاوت هستند. گاهی برای انجام یک فعالیت، پروانه‌ی کسب صنفی می‌گیریم و همان کافی است. گاهی باید از وزارت بهداشت، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت گردشگری یا نهادهای دیگر مجوز بگیریم. گاهی هم باید از چند نهاد مجوز بگیریم، مثلاً ابتدا از وزارت صنعت و معدن و بعداً از سازمان غذا و دارو مجوز بگیریم. شناسایی این که برای انجام هر فعالیت به چه مجوزهایی نیاز است، چندان کار ساده‌ای نیست. به همین علت چند سالی است که «درگاه ملی مجوزها» را راه‌اندازی کرده‌اند. در این درگاه، وقتی اسم فعالیت مورد نظرتان را جستجو می‌کنیم، متولیان صدور مجوز را نشان می‌دهد.

بنابراین در گام دوم،‌ ابتدا به درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار مراجعه و نام فعالیت مورد نظرمان را جستجو می‌کنیم. اگر فعالیت مورد نظرمان فقط صنفی بود، نیازی به ادامه‌ی این راهنما نداریم. بلکه به صورت اینترنتی، جهت اخذ پروانه کسب صنفی اقدام می‌کنیم. حتی در مورد تعیین مکان فعالیت نیز ترجیحاً بهتر است شرایط را از اتحادیه‌ی مربوطه جویا شویم. اما اگر در سامانه،‌ فعالیت مورد نظرمان صنعتی معرفی شده است، باید ببینیم چه مجوزهایی نیاز دارد و متولیان صدور هر کدام چه نهادهایی هستند. معمولاً‌ اگر فعالیت مورد نظرمان در این درگاه وجود داشته باشد، توضیحات کافی در مورد شرایط و متولیان صدور مجوز تولید وجود دارد. با توجه به این که اغلب کاربران ویکی‌تولید به فعالیت‌هایی اشتغال دارند که مربوط به وزارت صمت است، ما هم در ادامه فرض می‌کنیم که مجوز تولید مورد نظرتان (یا حدأقل یکی از مجوزهای مورد نیازتان) باید از این وزارتخانه صادر شود. با این فرض، سؤال و جواب‌های زیرا را با دقت بخوانید.

جواز تأسیس چه تفاوتی با مجوز تولید دارد؟ 

به صورت کلّی ما چیزی به اسم مجوز تولید نداریم، بلکه مجوز فعالیت‌های تولیدی حسب مورد می‌توانند از نهادهای متفاوتی صادر شوند و اسامی متفاوتی داشته باشند. مثلاً اگر مجوز یک فعالیت تولیدی از یک اتحادیه‌ی خاص صادر شده باشد، اصطلاحاً به آن پروانه کسب صنفی می‌گویند. همچنین اگر وزارت صمت متولی صدور مجوز باشد، به مجوزی که صادر می‌کند اصطلاحاً پروانه‌ی بهره‌برداری می‌گویند. با در نظر داشتن این توضیحات، «جواز تأسیس» با «پروانه بهره‌برداری» یا «مجوز داشتن برای تولید کردن» فرق دارد. با جواز تاسیس نمی‌توانیم محصولات‌مان را تولید و در بازار عرضه کنیم، بلکه صرفاً اجازه داریم کارهای مقدماتی مثل خرید زمین، احداث سوله‌ها و ساختمان‌ها، تهیه‌‌ و نصب ماشین‌آلات و یا استخدام نفرات را انجام دهیم. به عبارت ساده‌تر جواز تأسیس، صرفاً مجوزی برای تأسیس کردن واحد تولیدی است.

چرا باید برای تأسیس کردن واحد تولیدی اجازه یا جوار تأسیس بگیریم؟

منطقی است بپرسیم که مگر مقدمه‌سازی برای انجام یک کار هم به مجوز نیاز دارد؟ پاسخ مثبت است. برای تأسیس واحد تولیدی باید زمین داشته باشیم. شهرک‌های صنعتی به ما زمین نمی‌دهند، مگر جواز تأسیس داشته باشیم و بدانند که واقعاً قصد انجام فعالیت تولیدی داریم. برای تأسیس واحد تولیدی باید تجهیزات داشته باشیم، شاید در حالت عادی نتوانیم این تجهیزات را از کشورهای دیگر وارد کنیم، اما با جواز تأسیس ساده‌تر می‌توانیم ملزومات کار را وارد کنیم. اگر برای خرید زمین یا تهیه‌ی تسهیلات به وام احتیاج داشته باشیم، جواز تاسیس نشان می‌دهد که واقعاً در صدد راه‌اندازی کارخانه هستیم.

شرایط اخذ جواز تأسیس چیست؟

به جزئیات اشاره نمی‌کنیم، موارد جزئی را به سادگی زمان ثبت درخواست‌تان در سامانه‌ی بهین‌یاب متوجه می‌شوید. اما در مورد موارد مهم‌تر، اول از همه باید بدانیم که اخذ جواز تأسیس به طرح توجیهی نیاز دارد. یعنی باید بدانیم که دقیقاً چه محصولاتی را قرار است در چه طرفیتی تولید کنیم و برای آن به چه تسهیلاتی نیاز داریم. اگر طرج توجیهی ما رد شود، دلیل یا نقایص آن را اعلام می‌کنند و بعد از اصلاح می‌توانیم درخواست کارشناسی مجدد کنیم.

سؤالی که بارها از ما پرسیده شده این است که آیا برای اخذ جواز تأسیس باید شرکت ثبت کنیم؟ پاسخ منفی است. شخص حقیقی هم می‌تواند جواز تأسیس بگیرد. به طور کلّی مجوز تولید می‌تواند هم برای اشخاص حقیقی و هم برای اشخاص حقوقی صادر شود. ضمن این که بدیهی است ثبت شرکت به معنای مجوز داشتن نیست. شرکت‌ها نیز باید مثل اشخاص حقیقی برای انجام فعالیت‌های مختلف از متولیان مجوز بگیرند.

سؤال دیگر این است که آیا جواز تأسیس پایان خدمت می‌خواهد؟ پاسخ مثبت است، اما راهکارهایی برای آن وجود دارد. مثلاً شما می‌تواند جواز تأسیس را برای شرکتی که سهام‌دار آن هستید اخذ کنید. عضویت در هیأت مدیره‌ی شرکت‌ها نیازمند پایان خدمت است، اما سهام‌دار بودن نیازی به پایان خدمت ندارد.

جواز تأسیس برای چه مدتی اعتبار دارد؟

جواز تاسیس از تاریخ صدور به مدت یکسال اعتبار دارد و  در این مدت باید نسبت به تهیه زمین، خرید تجهیزات، برقراری انشعاب آب و برق، استخدام نفرات و امثالهم اقدام کند؛ کارشناسان هم به‌صورت منظم وضعیت پیشرفت را رصد کرده و گزارش می‌دهند. ممکن است فرآیند خرید ماشین‌آلات یا احداث سوله و سایر ملزومات با مشکل روبه‌رو شود و در یک‌ سال به پایان نرسد؛ در این حالت برای تمدید فرصت یکساله درخواست می‌دهیم و در صورت موافقت از شش ماه‌ تا یک‌سال فرضت اضافه می‌گیریم. البته موافقت با این درخواست بر اساس گزارش‌های ثبت شده از روند پیشرفت واحد تولیدی است و باید دلیل قابل قبولی برای این تأخیر وجود داشته باشد.

گام سوم: پروانه بهره برداری (مجوز تولید)

وقتی همه‌ی کارهای گام دوم انجام و کارخانه برای تولید آماده شد، برای درخواست پروانه بهره‌ برداری اقدام می‌کنیم. این پروانه وقتی صادر می‌شود که نشان دهیم آن چیزی که در طرح توجیهی نوشته بودیم اجرا شده است و آماده‌ی تولید هستیم. لذا باید تصویر قراردادهای امتیاز آب و برق، فاکتور خرید ماشین آلات و تجهیزات، تصویر پایان کار ساختمانی، اسناد مالکیت یا اجاره نامه، فاکتور خرید مواد اولیه، فاکتورهای خرید و اجرای سوله، اطلاعات پرسنل و سایر موارد را ارائه کنیم. ضمن این که از طرف سازمان به محل کارخانه می‌آیند تا بازدید و ظرفیت‌سنجی کنند. اگر کارخانه بخش‌های مختلف دارد  و فقط بعضی بخش‌ها قابل استفاده هستند، برای همان قسمت‌هایی که آماده است پروانه‌ی بهره‌برداری صادر می‌کنند تا بخش‌های دیگر هم کامل شود.

یکی از سؤالاتی که دوستان زیادی پرسیده‌اند این است که آیا برای دریافت پروانه‌ی بهره‌برداری و به طور کلی مجوزهای تولید، باید ملک برای خودمان باشد؟ پاسخ منفی است. ما می‌توانیم زمین یا سوله‌ی مورد نظر را اجاره و صرفاً با ارائه‌ی اجاره‌نامه برای اخذ جواز تاسیس و پروانه اقدام کنیم. سؤال دیگری مانده است که در این راهنما پاسخ ندادیم؟ بپرسید، پاسخ خواهیم داد.

نمونه ای از پروانه بهره برداری

295 پاسخ
  1. مریم یعقوبخانی
    مریم یعقوبخانی گفته:

    سلام.من مجوز مشاغل خانگی جهادکشاورزی دارم،در زمینه چیپس خرما و کره مغزیجات فعالیت میکنم،چطور باید مجوز تولید بگیرم،منظورم برای تاسیس کارگاه،باید از کجا شروع کنم،چقدر سرمایه لازمه؟تشکر

    پاسخ
    • محمد
      محمد گفته:

      سلام وقت بخیر
      بنده می‌خوام یک کارگاه ماشین سازی(ماشین آلات نانوایی) راه اندازی کنم، برای این کار به کجا باید مراجعه کنم، و آیا میتوانم کار مونتاژ انجام بدم یا حتما باید ماشین آلات خودم رو ثبت اختراع کنم؟

      پاسخ
      • ادمین
        ادمین گفته:

        با سلام
        اگر طرح برای خودتون هست باید اونو ثبت کنید تا از حقوق معنویتون حمایت بشه، اگر دقیقاً طرح یک شرکت دیگه رو می‌خواین کار کنید باید ازشون اجازه بگیرید. (لایسنسی)
        توصیه می‌کنم اگر در کارتون جدی هستید و می‌خواین با کارخانجات این حوزه رقابت کنید قبل از هر کاری استاندارد ملی ایران برای تولید ماشین‌آلات و تجهیزات پخت نان رو بررسی بفرمائید تا دقیقاً بدونین چه الزاماتی باید رعایت بشه.
        ضمن این‌که کارتون صنفی هست و می‌تونید به صنف سازندگان ماشین‌آلات پخت نان و شیرینی مراجعه بفرمائید تا برای شروع راهنمایی‌تون کنند.

        پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام،
      اگر می‌خواهید به صورت صنعتی تولید کنید و محصولات‌تان به صورت بسته‌بندی شده و گسترده توزیع شود، فرایند اخذ مجوز سازمان غذا و دارو را پیگیری بفرمائید. ضمناً با توجه به شرایط‌تان، تولید بدون کارخانه نیز از گزینه‌های پیش روی شما است.

      پاسخ
  2. ساره ساره
    ساره ساره گفته:

    سلام، جواب خیلی از سوالامو گرفتم واقعا دمتون گرم

    فقط یک سوال برام مونده که میشه وقتی یه شرکت داریم کارخونه هم به نام شرکت بزنیم؟ چجوری؟

    خیلی زیاد ممنونم ویکی تولید

    پاسخ
  3. پدرام نوذری
    پدرام نوذری گفته:

    درود بر آقای اسمعیلی
    فقط خواستم احسنت گفته باشم چون پیش موسسات حقوقی بارها رفتم و همین اطلاعات هم نداشتند.
    با اجازه‌ ی شما فابل صوتی را با گوشی موبایل ضبط کردم تا همراهم باشد اما فقط برای استفاده شخصی خواهد بود.
    سپاس از زحمات شما

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      سلام
      کالاهایی که در ارتباط با فرهنگ کشورمون هستند، حسب مورد می‌توانند جزء صنایع دستی باشند. اما مثلاً ساخت آکواریم معمولی با دست جزء صنایع دستی نیست.

      پاسخ
    • حمید رضا
      حمید رضا گفته:

      سلام وقت شما بخیر
      آیا برای تولید وکس یا موم گرم نیاز به مجوز بهداشت دارم؟
      یا اینکه میتونم بعنوان یه کارگاه کوچک راه اندازی کنم البته مجوز صنعت و معدن دارم ثبت برند هم کردم فقط مشکلم با بهداشت هست که سرمایه کافی برای راه اندازی کارگاه و آزملیشگاه ندلرم

      پاسخ
      • میلاد اسمعیلی
        میلاد اسمعیلی گفته:

        سلام،
        تولید محصولات آرایشی و بهداشتی مستلزم اخذ مجوز سازمان غذا و دارو است. لازم نیست حتماً آزمایشگاه دایر کنید. می‌توانید با آزمایشگاه‌های دیگر قرارداد منعقد کنید.

        پاسخ
        • کمال شیرکش
          کمال شیرکش گفته:

          سلام وقت بخیر من میخواستم تولیدی مواد شوینده ظرفشویی و مایع دستشویی تولید ی بزنم ای توشهر ورامین میشه یا بیرون از تهران برم ممنون میشم جواب بدید

          پاسخ
  4. احمد دردقه
    احمد دردقه گفته:

    سلام.من میخواستم یک کارگاه ساخت تیر برق راه بندارم.میخواستم بدونم گرفتن مجوز از صنایع توزیع نیرو برق یاهمون استانداردشماره … چه شرایطی لازم داره؟
    وخیلی ممنونم بابت فایل صوتی وتوضیحات کامل یاستتون.

    پاسخ
  5. سید علی احمدی
    سید علی احمدی گفته:

    سلام
    دوستان من نمی دونستم که با اسم شرکت می شه جوازکسب گرفت اما به تازگی متوجه شدم که می شه این کار را کرد حسنش اینکه یک مالیات می دی ومجوزهم داری

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام،
      وقتی برای شرکت مجوز می‌گیرید، طبیعتاً مالیات مربوط به فعالیت‌های شرکت نیز بر عهده‌ی آن خواهد بود. این یک مزیت نیست و تأثیری در نحوه‌ی محاسبه مالیات ندارد.

      پاسخ
  6. نرگس کوچک زاده
    نرگس کوچک زاده گفته:

    باسلام و عرض ادب:من مجوز مشاعل خانگی دارم وحدود ده سال است در روستا ۳۵کیلومتری کرمان در زمینه تولید رشته آشی و پلویی فعالیت می کنم قصد دارم با اخذ مجوز میزان تولید و اشتغال زایی را افزایش دهم لیکن به صنعت معدن مراجعه کردم گفتن باید فقط در شهرک صنعتی فعالیت کنی تا بتوانی مجوز بگیری ،در حالیکه روستا که شهرک صنعتی ندارد و کاربری املاک نامشخص است خواهشا مرا راهنمایی بفرمایید در ضمن کارگاه من یک باب منزل نوساز با متراژ ۲۰۰متر اعیانی و۵۰۰متر زمین می باشد

    پاسخ
    • سید امید سلیمانی
      سید امید سلیمانی گفته:

      سلام خسته نباشید و ممنون بابت اطلاعات دقیق و بیان زیبا و ساده شما
      من ۱۰۰ میلیون تومان سرمایه دارم و میخواستم یک دستگاه خط تولید دستمال کاغذی رولی بزنم. یه مغازه زیر خونه خودمون هست که حدودا۳۰ متر مربعه.
      من چطوری میتونم یه کارگاه خانگی کوچک تولیدی دستمال کاغذی راه بندازم آیا با ۱۰۰ میلیون تومان میتونم شروع بکار کنم و تولیداتم رو به بازار عرضه کنم‌؟

      پاسخ
      • ادمین
        ادمین گفته:

        با سلام خدمت امیر عزیز؛

        افرادی بودند که با سرمایه‌ی ناچیز و حتی صفر کاری رو آغاز کردند و موفق شدند، اما به‌صورت کلّی توجه داشته باشید که تأسیس کارگاه و تهیه‌ی ماشین‌آلات به تنهایی کافی نیست و باید سرمایه‌ی در گردش مورد نیاز برای پا گرفتن کارگاه را داشته باشید (مثلاً برای خریدن مواد اولیه، تعمیر ماشین‌آلات و پخش محصول) که ۱۰۰ میلیون تومان کافی به‌نظر نمی‌رسد و احتمالاً به سرمایه‌ی بیشتری نیاز خواهید داشت که می‌تواند از طریق تسهیلات بانکی و شراکت و امثالهم تأمین شود.

        البته شرکت‌هایی هستند که ماشین‌آلات محصولاتی مثل دستمال کاغذی را در اختیارتان قرار می‌دهند و محصولات‌تان را از شما می‌خرند که در این حالت می‌توانید بخشی از هزینه‌ها (مثل هزینه‌های بازاریابی) را کاهش دهید، اما انعقاد قرارداد با این شرکت‌ها الزاماً سودآور نیست و باید قبل از آن جزئیات زیادی را در نظر بگیرید که در مجموعه‌های “تصمیم برای تولید” و “مدل کسب‌وکار” بررسی کردیم.

        برای شما آرزوی موفقیت می‌کنیم.

        پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام،
      در صورت وجود شهرک یا ناحیه‌ی صنعتی در منطقه مورد نظر، مستلزم به فعالیت در همین نواحی هستید.
      ضمناً استقرار صنایع رده دو، آن هم برای حمایت از اشتغال روستایی، صرفاً در زون کارگاهی مقدور است.

      پاسخ
    • جواد سلیمی
      جواد سلیمی گفته:

      باسلام.من ۳۵۰مترسوله دارم ومیخوام یک اسیاب بخرم وسبد شکسته جمع کنم واسیاب ودوباره سبدنوتبدیل کنم ایامیتونم بااین متراژ مجوزبگیرم درمشهدهستم شهرک طرق اون محدوده دامداری وضایعاتی هست ممنون میشم راهنمایی کنید

      پاسخ
    • زهره
      زهره گفته:

      سلام من میخوام واسه زمینی که تومحدوده شهرک صنعتی هست مجوز صنعتی بگیرم میشه لطفا راهنماییم کنید؟

      پاسخ
      • میلاد اسمعیلی
        میلاد اسمعیلی گفته:

        با سلام،
        اگر منظورتان از مجوز صنعتی اخذ جواز تأسیس است، هنگام ثبت درخواست خود برای اخذ جواز تأسیس، مکان مورد نظر را اعلام کنید.

        پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      استفاده از شخصیت حقوقی برای اخذ جواز کسب باعث افزایش مالیات نمیشه! احتمالاً منظور ادمین این بوده که متعاقب افزایش درآمدتون باید مالیات بیشتری پرداخت کنید.

      پاسخ
  7. علی دهقان
    علی دهقان گفته:

    سلام جناب اقای اسعیلی لطفا در صورت امکان فایل صوتی بروز شده راه اندازی واحد تولیدی را برای اینجانب ارسال کنید.
    ممنون

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      سلام
      دسترسی به فایل‌ها مطابق سیاست‌های عمومی سایت ویکی‌تولید است و امکان ارسال مستقیم آن‌ها مقدور نیست.

      پاسخ
  8. مهدي خليلي
    مهدي خليلي گفته:

    سلام
    من نیازی رو شناسایی کردم مانند دکمه های لباس که از چین وارد میشوند
    من میخوام این دکمه هارو طراحی کنم و بسازم و بفروشم
    اما نکته اینجاست که من کارگاه تولیدی ندارم درواقع از ظرفیت های موجود در شهرک های صنعتی استفاده میکنم من دکمه رو طراحی میکنم و میسپارم به کارگاه های تولیدی و بعد از تولید کار رو تحویل میگیرم و میفروشم
    اگر کارگاه تولیدی مجوز تولید داشته باشد ایا من که پخش کننده هستم بایست مجوز پخش اخذ نمایم؟

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      سلام،
      برای این که محصول را با برند خودتان عرضه کنید، اقدام به ثبت برند کرده و مجوز تولید بدون کارخانه بگیرید.

      پاسخ
  9. ایت
    ایت گفته:

    سلام
    اگر مجوز تاسیس و مجوز بهره برداری برای کارگاه تولیدی مصنوعات چوبی و ام دی اف داشته باشیم باز هم باید پروانه کسب از اتحادیه درودگران بگیریم یا صرفا مجوز های صادره از صنعت و معدن( بدون نیاز به پروانه کسب ) برای فعالیت کافی می‌باشد
    چون اتحادیه گفته اند بنده با داشتن مجوز تاسیس و جواز بهره برداری باز هم باید پروانه کسب از اتحادیه داشته باشم
    لطفا جواب بدید خیلی ضروری است
    ممنون

    پاسخ
  10. پریسا
    پریسا گفته:

    سلام، وقت شما بخیر
    یک محصول در زمینه کالای پزشکی به ثبت اختراع رسانده ام؛ قصد دارم برای تولید این محصول آن را به کارخانه تولیدات کالای پزشکی تحویل دهم سپس محصول را با نام تجاری خودم در اختیار فروشندگان قرار دهم. در این صورت نیازی به داشتن شرکت، موسسه و سوله نخواهم داشت. چگونه می توانم برند (شخصی) دریافت کنم؟ شخصا به چه مجوزهایی نیاز دارم؟ و چه مراحلی را باید طی کنم؟
    سپاسگزارم

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام، ثبت علامت تجاری منوط به داشتن مجوز کسب‌وکار است. کسب‌وکار خود را به هر طریقی ثبت کرده و از طریق مجوز آن علامت یا برند خود را ثبت کنید.

      پاسخ
  11. علیرضا کلهر
    علیرضا کلهر گفته:

    سلام خسته نباشید
    من میخوام یه کارگاه متوسط تولیدی بزنم
    تولید لامپ هالوژن و پنل (مونتاژ ، تمام مواد جا های دیگه تهیه و درست میشه فقط داخل کارگاه مونتاژ میشه)
    میخوام بدونم گرفتن مجوز الزامی هست
    و واسه ثبت برند باید چکار کنم
    اگه گرفتن مجوز الزامی هست راهنمایی کنید لطفا

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام،‌ الزامی است. متناسب با نوع دقیق محصول و ظرفیت تولید، پروانه کسب یا جواز تأسیس اخذ کنید.
      بعد از دریافت مجوز، برای ثبت علامت به درس‌های مجموعه مالکیت فکری ویکی‌تولید مراجعه کنید و ترتیب آن را بخوانید.

      پاسخ
  12. علیرضا کلهر
    علیرضا کلهر گفته:

    سلام خسته نباشید
    قصد دارم یه کارگاه مونتاژ لامپ هالوژن و پنل led
    راه اندازی کنم
    خواستم بدونم برای انجام این کار گرفتن مجوز الزامی است
    یا باید برند رو جای خاص ثبت نام کنم
    لطفا راهنمایی کنید

    پاسخ
  13. farid
    farid گفته:

    سلام و خسته نباشید
    بنده قصد دارم خط تولید تنباکو (معسل )راه اندازی کنم و نیاز به مشاوره داشتم اگه امکانش هست بنده رو راهنمایی کنین .ممنون

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام، اگر سؤالی در ارتباط با مجوزها دارید طرح کنید، همین جا پاسخ خواهیم داد.

      پاسخ
    • ادمین
      ادمین گفته:

      بستگی به نوع کارتون داره دوست من
      تولید بعضی محصولات به مجوزهای جانبی هم نیاز داره که از نهادهای مختلف صادر میشن، پس اول باید دید چه مجوزهایی برای کارتون نیازه و بعدا جواب داد
      اما به صورت کلی لازم نداره، یا برای بعضی مجوزها نهایتا یک دوره آموزشی چند ساعته میگذرونین مگر این‌که مورد خاصی تو ذهنتون باشه

      پاسخ
      • سعید
        سعید گفته:

        با سلام من یک کارگاه تزریق پلاستک دارم کار خدماتی میکنم الان میخوام برم در کار تولید چند تا سوال یکی این که من میتوانم محل را اجاره کنم..دوم برای سهمیه مواد چیکار کنم سوم هیچ مدرکی ندارم نه جواز نه پروانه از کجا وچطوری شروع به کار بکنم..

        پاسخ
  14. خلیج
    خلیج گفته:

    با سلام
    امروز به اتحادیه صنف تولید کنندگان تحهیزات الکترونیکی مراجعه کردم به ما گفتند مدارک رو جهت گرفتن جواز اماده و ارائه کنید به اتحادیه ، خط تولید هم احداث کنید تا بازرسی .
    یک مورد مبهوم هست ، اول باید خط تولید احداث بشه بعد بازرس بیاد برای بازرسی جهت اخذ پروانه تولید یا اول باید پروانه تولید داشته باشیم جهت احداث خط تولید ؟
    چون ما ۷۰ درصد قطعاتمون باید وارداتی وارد بشه تا تولید انجام بشه و اگر وارد نشه ما به چه صورت تولید رو باید شروع کنیم ؟

    پاسخ
    • ادمین
      ادمین گفته:

      سلام دوست من
      این‌طوری نیست که الان کارگاه رو راه‌اندازی کنید بعدا کارای مجوز رو انجام بدین
      هر اتحادیه فرایند مشخصی برای صدور مجوز داره، اما به هر حال همشون زیر نظر قوانین صنفی هستند.
      شما حتما قوانین صنفی رو در گوگل جست و جو کنید تا از ضوابط کلی مطلع باشید، اما بصورت کلی اول باید درخواستتون بصورت کتبی در اتحادیه ثبت بشه؛ اکثر اتحادیه ها یک سایت دارند که اونجا درخواست رو وارد میکنین و خودشون برای مجوزهایی که نیاز دارید از نهادهای مختلف استعلام میگیرن و نهایتا درخواستتون رو تایید میکنن
      وقتی درخواست تایید شد، حالا میتونین مراحل دیگه رو انجام بدین.
      برای واردات کالا، اتحادیه میتونه بهتون نامه بده و از طریق اون ثبت سفارش میکنید اما برای اطمینان خاطر، از الان بپرسید که از چه زمانی و در چه شرایطی این نامه رو بهتون میدن؟
      برای اینکه شاید ضوابط خاصی داشته باشند و بعدا دچار مشکل نشین

      پاسخ
  15. رامین
    رامین گفته:

    سلام . من قصد راه اندازی یک کارخوته برای تولید قطعات خودرو دارم و برای جواز اقدم کردم و اعلام کردند که شهرکهای صنعتی استان تهران ظرفیت ندارند . چطور میتونم بدونم که کدوم شهرک الان زمین برای واگذاری داره اطراف استان تهران ؟ آیا لیستی وجود داره که بشه از اون لیست انتخابکرد . ممنون

    پاسخ
  16. مهسا عسگری
    مهسا عسگری گفته:

    سلام وقتتون بخیر ، در خصوص راه اندازی واحدهای سیار سوال داشتم شما از نحوه دریافت مجوز برای این واحدها اطلاعاتی و یا منبعی دارید؟

    پاسخ
    • رضاحسنلو
      رضاحسنلو گفته:

      سلام من زمینی در حریم شهرزنجان دارم بمساحت یک هکتار. کاربری زمین کارگاهی هست. اقدام به اخذ موافقت اصولی برای احداث هتل کردم هم اکنون در میراث فرهنگی پروندم درجریانه. آیا نیازی هست به ماده ۵پروندم ارسال بشه؟

      پاسخ
  17. محمد احمدی
    محمد احمدی گفته:

    سلام.وقت بخیر.ممنون از سایت خوبتون.من یک کارگاه تولید بستنی سنتی میخوام بخرم.الان در شهر فعالیت داره و فقط جواز کسب از اصناف گرفته.میخوام قانونی پیش برم و همه مجوز ها که نیازه بگیرم.اما نمیدونم از کجا باید شروع کنم.ممنون مبشم راهنمایی کنید

    پاسخ
    • ادمین
      ادمین گفته:

      سلام، نظر لطف شماست

      از اتحادیه پیگیری بفرمایید، وقتی از اون‌ها مجوز بگیرید تمام موارد مورد نیازو اعلام می‌کنن خدمتتون

      پاسخ
  18. فرشید پناهی
    فرشید پناهی گفته:

    سلام من میخوام یه کارگاه تولیدی کوچک دستمال کاغذی بزنم میخوام همه کارهام قانونی باشه از کجا شروع کنم؟

    پاسخ
  19. علیرضا انصارین
    علیرضا انصارین گفته:

    سلام راهنماییتون میخواستم در زمینه راه اندازی خط تولید فراوری حبوبات ،خشکبار و میوه های خشک مممنون میشم

    پاسخ
  20. وحید
    وحید گفته:

    سلام. من قصد راه اندازی کارگاه تولیدی کوچک برای تولید موزاییک پلیمری رو دارم. لیست اتحادیه ها رو نگاه کردم اتحادیه ای در رابطه با تولید مواد ساختمانی پلیمری وجود نداره. لطفا میشه راهنمایی کنید که من به چه اتحادیه ای مراجعه کنم؟
    سوال دومم این هست که از چه زمانی مشمول مالیات دادن برای واحد تولیدیون میشویم؟

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام،
      از طریق درگاه مجوزها اقدام بفرمائید، تولید موزاییک یک فعالیت صنفی است و از این حیث تفاوتی میان موزاییک پلیمری و غیرپلیمری نیست.
      از هر زمان که فعالیت‌تان را شروع کنید، مالیات به آن تعلق می‌گیرد. به طور معمول، فرض بر این است که فعالیت شما هم‌زمان با اخذ مجوز آغاز شده است. با این وجود اگر درآمدی نداشته باشید، قاعدتاً مشمول مالیات بر درآمد نمی‌شوید. اما در هر صورت بعد از اخذ مجوز، تکالیف مالیاتی مثل ارسال اظهارنامه را پیگیری کنید.

      پاسخ
  21. حسن
    حسن گفته:

    ضمن عرض سلام
    من ی زمین دارام میخوام محصولات روشنایی تولید کنم ولی زمین من کابریش زراعیه و صنایع معادن نمیتونه برا اونجا مجوز بده جهاد برا بسته بندی خشکبار مجوز میده ولی اونم از غذا و دارو به مشکل میخوره الان برا انیکه من اون واحد رو احداث کنم چیکار کنم؟ اگه من بسته بندی هم بگیرم توش صنایع روشنایی میزنم و اکثرا هم این کارو کردن، مجوزهای کارخونه های اطراف من یکش ترشیه یکیش لواشک ولی همشون تو کاره صنعتی کار میکنن
    ممنون از راهنماییتون

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام،
      از حیث قانونی استفاده از زمینی با کاربری زراعی برای تولید محصولات روشنایی امکان‌پذیر نیست.
      باید تبعات قانونی و منافع این کار را کنار هم بگذارید و تصمیم بگیرید.

      پاسخ
  22. صالحی
    صالحی گفته:

    سلام تشکر از اطلاعات ارزنده ای که در اختیار بازدیدکنندگان گذاشتید. سئوالی داشتم ، اگر من بخوام یک درواحد اجاره ایی کوچک برای تولید یک شوینده با تجیهزات اولیه و دستی ایجاد کنم ، تا بتوانم باز خوردی از بازار داشته باشم ، و فعلا درگیر نصب و راه اندازی نشوم ، لازمه مراحل جواز تاسیس… طی کنم ؟ چون اگر هم ادامه پیدا کنه خیلی طول خواهد کشید تا به نصب تجهزات صنعتی برسم . و زمین و احداث اصولی …

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام،
      در قوانین و مصوبات، فعالیت بدون مجوز برای آزمون بازار و ارزیابی شرایط پیش‌بینی نشده است.
      شما می‌توانید تبعات فعالیت بدون مجوز را موقتاً بپذیرید و اخذ مجوز را به تعویق بیاندازید.

      پاسخ
  23. محسن
    محسن گفته:

    با سلام میخواستم بپرسم جهت تولید جعبه شیرینی وجعبه پیتزا البته بصورت یه کاگاه کوچک نه همه خط تولید رو بسازم فقط جعبه پیتزا و شیرینی باید به کجا مراجعه کنم ممنون

    پاسخ
    • ادمین
      ادمین گفته:

      با سلام و وقت بخیر
      تولید جعبه‌های مواد غذایی از مواردی است که به مجوز بهداشتی-کارگاهی از سازمان غذا و دارو (زیرمجموعه‌ی وزارت بهداشت) نیاز دارد، برای آگاهی از حدأقل ضروریات آن می‌توانید به سایت رسمی این سازمان مراجعه کنید یا این عبارت را در گوگل جست‌وجو کنید: “حداقل ضوابط تاسيس و بهره برداري كارخانجات توليد كننده مقوا جهت بسته بندي مواد خوراكي”

      پاسخ
  24. میعاد
    میعاد گفته:

    سلام من میخواستم مجوز بگیرم برای کارخانه شالیکوبی برنج ولی شنیدم مجوز نمیدن میشه کاری کرد؟

    پاسخ
  25. علي
    علي گفته:

    با سلام و تشكر از محتواي مفيدتون، براي دريافت مجوز ريخته گري سرب كدام شهرك هاي صنعتي امكان فعاليت دارند ممنون ميشم اگر راهنمايي كنيد

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام، برای پاسخ به این سؤال از خدمات مشاوران املاک صنعتی یا سامانه‌های مربوط به املاک صنعتی (حاوی مشخصات شهرک‌های صنعتی کل کشور) استفاده کنید.

      پاسخ
  26. غلامی
    غلامی گفته:

    سلام
    مدتی است در مغازه ای که دارم مدلی از شومینه را تولید می کنم میخواستم بدونم برای گرفتن مجوز میتوانم در همین مکان که مغازه زیر منزل هست کار را انجام بدهم یا که باید به مکان دیگری برویم

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام، ضوابط مربوط به پروانه کسب تولید و نصب شومینه را از اتحادیه مربوطه جویا شوید. به نظر نمی‌رسد محدودیتی وجود داشته باشد.

      پاسخ
  27. پویا
    پویا گفته:

    سلام وقت بخیر بنده میخوام یه محصولیو بسته بندی کنم ولی سوله میخوام اجاره کنم. البته شرایطی که باید داشته باشه رو میدونم و طبق اون پیدا کردم.محصول کشاورزیه میخواستم ببینم واسه گرفتن جواز تاسیس چه اقدامی باید انجام بدم و چون هنوز واسه گرفتن برند اقدام نکردم میخوام بدونم که تو کدوم مرحله اجباریه داشتن برند چون روی آدرس برندو میدن.ممنون میشم راهنماییم کنید

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      سلام، برای پاسخ به سؤال‌تان باید نوع محصول و ظرفیت تولید را بدانیم.
      برای ثبت علامت یا برند تجاری باید مجوز فعالیت داشته باشد و لزوماً محل فعالیت شما ملاک نیست. احتمالاً منظور شما نام تجاری است. برای ثبت نام تجاری، اگر محصول‌تان جزء مواردی است که مستلزم اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو هستند، ثبت علامت جزء آخرین مراحل است.

      پاسخ
  28. عماد شهامت
    عماد شهامت گفته:

    سلام، تشکر بابت اطلاعات خوبتون
    من یه کارگاه خیاطی دارم، البته نه تولید پوشاک، سرویسجات اشپزخانه، مثل دمکنی،دستگیره و…
    میخواستم جواز بگیرم، اما چون کالام مربوط به اشپزخانه هست و درنمایشگاه بین المللی پلاستیک باید شرکت کنم میخوام از اتحادیه پلاستیک یا اصناف مربوطه باشه
    اما اتحادیه میگن باید از اتحادیه خیاطان جواز بگیری
    ایا میشه با جواز خیاطی تو نمایشگاه پلاستیک شرکت کرد؟
    ممنون اگر راهنماییم کنید

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام،
      برای پاسخ به سؤال‌تان باید از مسئولان برگزاری نمایشگاه سؤال کنید.

      پاسخ
  29. ابوالفضل محبی
    ابوالفضل محبی گفته:

    سلام برای راه‌اندازی کارگاه تولید خودکار کار چه مجوز هایی لازم است و این مجوز ها رو باید از کجا بگیریم

    پاسخ
  30. پوریا
    پوریا گفته:

    سلام
    میخاستم با توجه به قانون تولید بدون کارخانه . خیار شور رو با فرمول خودم در یک واحد تولیدی ثالث به تولید برسونم برای شروع دریافت مجوز از چه نهادی باید شروع کنم

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام، شرکت ثبت کنید، تأمین‌کنندگان را شناسایی و با آن‌ها قرارداد منعقد کنید. مجوز تولید بدون کارخانه بگیرید.

      پاسخ
  31. سعید
    سعید گفته:

    با سلام
    ممنون میشم راهنماییم کنید .
    رشته تحصیلی بنده حقوق هست و الان ۵ سال هست که بیمه شرکت آسانسوری برای من رد میشه .
    * قصد ساخت و تولید تابلوفرمان آسانسور دارم ممنون میشم راهنماییم کنید که :
    ۱- مراحل اخذ جواز درکل روند کار به چه صورت هست و باید از کجا شروع کنم ؟ و به چه چیزهایی نیاز دارم ؟
    ۲- آیا نیاز به گذراندن این مهارت در دانشکده های فنی و گرفتن گواهی هستم ؟ یا نیازی به دادن مدرک تحصیلی مرتبط نیست ؟
    ۳- اگر نیاز به گرفتن گواهی هست باید چه رشته ای و در دانشکده انتخاب کنم ؟

    با تشکر از شما

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      سلام،
      ۱- به درگاه مجوزها مراجعه و مراحل پروانه کسب تولید تابلو آسانسور را مطالعه کنید.
      ۲- گواهی صلاحیت و مهارت فنی و حرفه‌ای لازم دارید، یا می‌توانید یک نفر واجد شرایط مذکور را استخدام کنید.
      ۳- نیازی به تحصیلات دانشگاهی نیست، دوره‌های مهارتی را بگذرانید.

      پاسخ
  32. محمدسجاد سجادپور
    محمدسجاد سجادپور گفته:

    سلام وقت بخیر
    بنده میخوام یک کارگاه تولید سیگار بزنم.امکانش هست توضیح بدید چطور میشه این رویه رو طی کرد؟

    پاسخ
    • ادمین
      ادمین گفته:

      سلام
      به صنعت‌ومعدن مراجعه کنید اونجا کارشناس دخانیات حضور داره و راهنماییتون می‌کنه؛ اما به صورت کلی مجوز تولید مواد دخانی به سختی و خیلی محدود صادر میشه، فکر تولید بدون مجوز هم نباشین چون تو این موضوع خاص به منزله‌ی قاچاقه.

      پاسخ
  33. Iliaz
    Iliaz گفته:

    باسلام آیا با ثبت شرکت تولیدی دیگر نیاز به گرفتن جواز کسب یا پروانه بهره برداری نیست؟

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام، ثبت شرکت ربطی به اخذ مجوز ندارد. اگر فعالیت‌تان مستلزم اخذ جواز تأسیس است، اقدام کنید. اگر فعالیت‌تان صنفی است، پروانه کسب صنفی بگیرید.

      پاسخ
  34. شیوا علیخانی
    شیوا علیخانی گفته:

    با سلام،من میتونم برای ۴ محصول مشابه یک جواز تاسیس بگیرم؟
    و اینک من برای یک محصول جدید تو سایت جواز تاسیس درخواست فرستادم اما الان دو هفته اس زده بررسی توسط کارشناس استان،چرا تایید نمیشه؟
    و اینک یه با قبلا واس یه محصول دیگکاشناس بازگردانی زده علت بازگردانی ام زده مدارک مدیرعامل بارگذاری شود،تو خود سایت جواز تاسیس ک مکانی برای بارگذاری من ندیدم
    ممنون

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      سلام و وقت‌بخیر،

      بله در جوازتان نام هر محصول را به همراه ظرفیت تولید درج می‌کنند.

      مدارک مربوطه را به دقت مطالعه و بارگذاری کنید.

      پاسخ
  35. mahmood
    mahmood گفته:

    اگه بخوایم تو شرکت بازرگانی تولید هم داشته باشیم چیکار باید بکنیم روی بسته بندی نیازس هست اسم شرکتمون رو بزنیم یا فقط نام برند باشه کافیه

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      باید برای شرکت‌تان، مجوزهای مربوط به تولید محصولات مورد نظر را از متولیان مربوطه اخذ کنید. (مثلاً اگر محصول‌تان کشاورزی است باید از وزارتخانه‌ی مربوطه مجوز بگیرید یا اگر محصول‌تان ورق فلزی است از اتحادیه‌ی مربوطه یا صنعت و معدن مجوز بگیرید)

      پاسخ سؤال دوم هم بستگی به نوع محصول دارد که مشمول چه استانداردهایی باشد و در چه بازارهایی عرضه شود، مثلاً در مورد مندرجاتی که روی بسته‌ی محصولات غذایی ثبت می‌شود باید شکل خاصی را رعایت کنید اما برای بسته‌بندی یک گونی ضایعات چنین حساسیتی وجود ندارد.

      پاسخ
  36. داود
    داود گفته:

    با سلام
    برای تولید یک نوع رب گوجه و چاشنی جات مانند خیارشور و ترشیجات و اطلاع از نحوه طی مراحل و تهیه مدارک لازم باید به کجا مراجعه کنم
    ممنون

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام، به سازمان غذا و دارو مراجعه کنید و حدأقل ضوابط فنی مربوط به واحدهای صنایع غذایی -صادره از سازمان مزبور- را مطالعه کنید.

      پاسخ
  37. مهدی
    مهدی گفته:

    سلام و عرض ادب
    اول که واقعا عالی هستین
    آیا وقتی یک کارگاه به بهره برداری میرسه، مثلا بسته بندی نخود، آیا نام آن هم ثبت میشه؟ مثلا نخود احمد، یا اینکه اون یک پروسه ی جدا است؟ سوالمو این طوری هم بپرسم که: من یک کارگاه بسته بندی نخود به نام نخود احمد راه اندازی کردم، آیا نخود احمد دیکه ثبت شده است و بعنوان برند شناخته می شود و آیا می توان برایش نشان استاندارد و سیب سلامت گرفت و تاریخ تولید و انقضا قرار داد یا اینکه هر کدام از این ها یک پروسه ی جداگانه دارند؟

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام و سپاس،
      نشان سیب سلامت، یا لوگوی سیب که همان آرم سازمان غذا و دارو است فرق می‌کند. وقتی مجوز تولید محصولی را از سازمان غذا و دارو دریافت می‌کنید، مستلزم خواهید بود که بعضی اطلاعات مربوط به محصول (مثل تاریخ تولید و انقضا) و آرم سازمان غذا و دارو را روی بسته‌بندی درج کنید و پروسه‌ی متفاوتی نیست. اما ثبت برند یا همان علامت، مستلزم اقدامات جداگانه و پیگیری پروسه‌ی جداگانه‌ای است که در مجموعه مالکیت فکری ویکی‌تولید توضیحات مبسوطی راجع به آن داده‌ایم.

      پاسخ
      • کمال شیرکش
        کمال شیرکش گفته:

        سلام وقت بخیر من میخواستم تولیدی مواد شوینده ظرفشویی و مایع دستشویی تولید ی بزنم ای توشهر ورامین میشه یا بیرون از تهران برم ممنون میشم جواب بدید

        پاسخ
  38. بهزاد
    بهزاد گفته:

    سلام وقت بخیر
    میخواستم یه واحد تولیدی در زمینه تولید انواع نایلون و
    پت راه اندازی کنم و بودجه آن را ندارم کارخانه تاسیس کنم
    ولی یک کیلومتری شهر یک شهرک کارگاهی هست که اکثرا مصالح ساختمان میفروشن
    آیا میتونم در این شهرک فعالیتم را انجام بدم؟
    و جهت اخذ مجوز از اداره اصناف شهر میتونم دریافت کنم ؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید
    باتشکر

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام،
      تولید نایلون با شماره ردیف ۷۱۰۰۲ در رده یک زیست محیطی است و امکان تولید آن در داخل شهر امکان‌پذیر است، به شرطی که کاربری ملک مربوطه کارگاهی باشد. بنابراین لزوماً نیازی به فعالیت در بیرون از محدوده‌ی شهر نیست.
      فعالیت شما صنفی است. به درگاه مجوزها مراجعه و درخواست خود را ثبت کنید.

      پاسخ
  39. شیوا علیخانی
    شیوا علیخانی گفته:

    سلام واقعا ممنون از سایت بسیار خوبتون
    برای گرفتن جواز بسته بندی زعفران از جهاد کشاورزی
    باید ابتدا زمین یا کارگاه داشته باشیم تا جواز بسته بندی بهمون بدن یا اول جواز بسته بندی رو میگیریم ک بهمون زمین تعلق بگیره؟
    مراحل جواز بسته بندی زعفران صنعتی را میشه بفرمایید.
    سپاس فراوان از شما

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      سلام،
      فعالیت مورد نظر شما در رده یک زیست محیطی است،‌ بنابراین می‌توانید داخل محدوده‌ی شهر و روستا نیز مستقر شوید. از طرفی فعالیت مورد نظر شما صنفی است. برای دریافت پروانه کسب صنفی،‌ باید ملک مورد نظر را مشخص کنید تا برای آن پروانه صادر شود. با توجه به این که فعالیت‌تان به نحوی است که باید از حیث بهداشتی مورد تأیید قرار بگیرد، در انتخاب مکان به ضوابط مربوطه توجه کنید. مثلاً ملک باید دارای تهویه مناسب باشد و آب مصرفی آن مورد تأیید وزارت بهداشت باشد.

      پاسخ
  40. negar
    negar گفته:

    سلام ما می خوایم پروانه ساخت تجهیزات مخازن برج تقطیر بگیریم در ابتدای کار باید چی کار کنیم ؟ برای ساختمانی قصد اجاره کردنش را داریم مساحت باید به چه میزان باشد

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام،
      رده فعالیت شما حسب مورد می‌تواند سه یا چهار باشد. بنابراین باید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی خارج از حریم شهرها و محدوده روستاها مستقر شوید. مساحت مورد نیاز شما بستگی به تجهیزات و ظرفیت تولید دارد که همگی در طرح توجیهی مشخص می‌شوند.

      پاسخ
  41. داوود
    داوود گفته:

    سلام
    من یه پارکینگ مشرف به یه حیاط دارم که تقریبا ۱۰۰ متره دوست دارم اونجا فلزی جات تزیینی بسازم برای این کار یه کوره ۱۵کیلویی دارم که سوختش کپسول گازه
    و یه هواکش فیلتر دار هم دارم و بوی زیادی توی هوا نمیپیچه و سر صدای زیاد هم ندارم ضمن اینکه اطرافم هم خونه ای نیست به نظرتون میتونم جوازیا پروانه کسب کنم یا نه
    ممنون

    پاسخ
  42. محمدرضا حسین زاده
    محمدرضا حسین زاده گفته:

    سلام
    برای احداث کارخانه مقوای بهداشتی جعبه شیرینی باید از کجا شروع کنم
    به کدام وزارت خانه یا غیره مراجعه کنم

    پاسخ
  43. درویش
    درویش گفته:

    سلام
    برای گرفتن مجوز تولید هدفون و هندزفری (لوازم جانبی موبایل)
    از کجا باید شروع کرد

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام، اگر خودتان قصد تولید ندارید و قطعات را دیگران برای شما می‌سازند، مجوز تولید بدون کارخانه بگیرید و قدم اول ثبت شرکت است.
      اگر کارتان در حد مونتاژ است، در رده یک قرار می‌گیرید و ترجیحاً پروانه کسب صنفی دریافت کنید.
      اگر کارتان فراتر از مونتاژ است یا موفق به اخذ پروانه کسب نشدید، مراحل اخذ جواز تأسیس را مطابق توضیحات درس پیش بگیرید.

      پاسخ
  44. رعنا رحیمی
    رعنا رحیمی گفته:

    سلام و وقت بخیر جهت اجاره و تاسیس تولیدی مواد شیمیایی چه مناطقی و شهرک های صنعتی میتوان اقدام کرد؟

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      سلام، تولید مواد شیمیایی طیف وسیعی از محصولات را شامل می‌شود که رده‌های زیست محیطی متفاوتی دارند و سؤال شما صرفاً بر اساس نوع دقیق محصولات و ظرفیت تولیدشان قابل پاسخگویی است. (از جداول ارائه شده در متن درس استفاده کنید)

      پاسخ
  45. فاطمه باجلوند
    فاطمه باجلوند گفته:

    سلام وقتتون بخیر.من شامپوی حیوانات در خانه تولید کردم.بنظرتون فروشش بدون جواز بلامانع هستش؟
    به من گفتن چون سازمان حمایت از حیوانات نداریم در کشور میتونم این کار رو کنم.و وقتی خواستم کارگاه بزنم میتونم جواز بگیرم.درسته؟

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام،
      ما در کشورمان نهاد عریض و طویلی به اسم سازمان دامپزشکی داریم که دقیقاً در ارتباط با فعالیت مورد نظر شما است.
      از حیث ضوابط، تولید و عرضه‌ی محصول بدون مجوز ممنوع است. اما با توجه به نوع فعالیت‌تان، تبعات احتمالی فعالیت بدون مجوز و منافع احتمالی آن را کنار هم بگذارید و تصمیم‌گیری کنید.

      پاسخ
  46. حمید
    حمید گفته:

    سلام. من یک شرکت در زمینه تولید ترمینال برق ثبت کردم و قصد دارم در فاز اول کار تولید را به روش برون سپاری به انجام برسونم. حقیقت اینکه بودجه کافی برای اجاره یا خرید کارگاه تولید ندارم خواستم بپرسم که مجوزهای اجباری برای تولید بدون کارخانه چه هستند؟ و الزاما نیاز به داشتن کارگاه می باشد؟

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      مطابق آخرین ضوابط تا امروز، شرایط عیارتند از:
      – داشتن شخصیت حقوقی
      – داشتن نشان تجاری ثبت شده
      – دفتر کار (می‌تواند اجاری باشد)
      – وجود حدأقل یک قرارداد برون‌سپاری با تولید‌کننده‌ای که واقعاً توانایی انجام موضوع قرارداد را داشته باشه

      نیازی نیست کارگاه داشته باشید.

      پاسخ
  47. علوی
    علوی گفته:

    با سلام و احترام ممنون از راهنمایی های مفیدتون من میخام توی روستا ی کارگاه کوچک میوه خشک کنی راه اندازی کنم ی اتاق کوچک وتمیز کاشی شده هم دارم تجهیزات زیادی نیاز نداره ولی متاسفانه برق سه فاز مورد نیاز هست که اداره برق شهر با من همکاری نمی کنه راهنمایی میخاستم که باید چکار کنم دستگاه میوه خشک کنی صد کیلیویی با برق سه فاز میخام بگیرم با تشکر

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام، باید دید که علت عدم همکاری اداره برق چیست. اگر مجوز فعالیت ندارید و ملک شما در زون کارگاهی نیست، عدم همکاری اداره برق قابل توجیه است.

      پاسخ
  48. پژمان نوری
    پژمان نوری گفته:

    سلام من اگر برای کار جواز تاسیس بگیرم اداره برق ترانس بهم میده؟ و سوله بسازم..میتونم به کارم ادامه بدم و پروانه بهره برداری نگیرم بدون پروانه کار کنم.

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام، در صورت نبود محدودیت فنی بله. جواز تأسیس مجوز فعالیت نیست، لذا می‌توانند مانع از ادامه‌ی فعالیت‌تان شوند.

      پاسخ
  49. محمد اشرفیان
    محمد اشرفیان گفته:

    سلام وقت بخیر. مجوز تولید جعبه سازی فانتزی بایستی به کجا مراجعه کنم؟امکانش هست راهنمایی کنید؟ملک مسکونی موقعیت اداری
    امکان مجوز داره؟بدون آلاینده هست و بدون سرصدا
    ممنونم پیشاپیش از راهنمایی شما

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام، فعالیت شما صنفی است،‌ از طریق درگاه ملی مجوزها اقدام بفرمائید.
      اگر فقط جعبه‌های تزئینی می‌سازید، مجوز مشاغل خانگی را دریافت کنید. در این حالت فعالیت شما می‌تواند در ملک مسکونی باشد.

      پاسخ
  50. محمد اشرفیان
    محمد اشرفیان گفته:

    و اضافه کنم که فروشمون کاملا آنلاین هست و ۷سال سابقه فروش داریم و مراجعه حضوری برای خرید نداریم،و فقط دو الی سه نفر نیروی کار داریم،
    اینکه مجوز انفرادی باید بگیرم یا گروهی؟ و از کجا باید شروع کنم در استان البرز،ممنون از سایت خوبتون

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      چیزی با عنوان مجوز گروهی نداریم. شما می‌توانید مجوز را برای شخص حقیقی (مثلاً خودتان) دریافت کنید یا با دیگران شرکتی تأسیس کرده و مجوز را برای شرکت بگیرید. بخش دوم سؤال‌تان در پیام قبل پاسخ داده شده است.

      پاسخ
      • محمد اشرفیان
        محمد اشرفیان گفته:

        خیلی ممنون از توضیحات کاملتون.ممنونم
        ،من جمع بستم اشتباه متوجه شدید،نه تنها هستم.و قرارهست کارِ تولید جعبه رو در ساختمان مسکونی اداری انجام بدم،از اونجایی که مسکونی اداری هست ساختمون جدید و نیروهای کار خانم فکر میکردم حتما نیاز به مجوز داره که مشکلی پیش نیاد،
        مشاور حقوقی کسب و‌کار رو‌متاسفانه سراغ ندارم،
        مجوز مشاغل خانگی رو خوندم ذکر شده بود باید فقط اعضای خونواده باشه؟!
        تولید هم زیاد نیست و فروش حضوری ندارم
        در حد همون تولید مشاغل خانگی کمی بیشتر،

        و اینکه پروانه کسب رو صادر میکنند برای ساختمون مسکونی اداری؟،و اصلا نیازه برا فروش انلاین و سایت
        و یا تولید کارهای سبک مجوز گرفت؟
        باز هم ممنون

        پاسخ
        • میلاد اسمعیلی
          میلاد اسمعیلی گفته:

          با سلام مجدد؛

          از منظر قانون کار، در مشاغل خانوادگی صرفاً همکاران شما باید شامل پدر، مادر، همسر و فرزندان باشند. اما احتمالاً منظور شما مشاغل خانگی است. در میان فعالیت‌های جعبه‌سازی، صرفاً ساخت انواع تزئینی و دکوری آن در منزل مجاز است و می‌تواند مشمول مشاغل خانگی باشد.

          زمانی که کاربری ملک مسکونی است، یعنی باید برای سکونت از آن استفاده شود. در قانون شهرداری به بعضی فعالیت‌ها اشاره شده است که انجام آن‌ها در ملک مسکونی (به شرط این که استفاده‌کننده مالک ملک باشد) ایرادی ندارد. اما ساخت جعبه جزء مصادیق آن نیست. بنابراین اصولاً پروانه کسب برای ملک مسکونی صادر نمی‌شود. اما همانطور که اشاره کردید، می‌توانید برای ساخت جعبه‌های تزئینی، از مجوز مشاغل خانگی استفاده کنید که در این حالت محدودیتی برای کار در منزل نیست.

          پاسخ
  51. محسن میمنت
    محسن میمنت گفته:

    سلام. وقتتون بخیر
    واقعا ممنونم بابات وقت و انرژی که می ذارید و با حوصله توضیح می دید. خیلی وقت بود می خواستم برای تولید اقدام کنم اما گیج بودم. و سایت شما خیلی به من کمک کرد.
    ما یک تیم پزشکی هستیم که محصولات بهداشتی و آرایشی فرموله کردیم و برخی هم ثبت اختراع ایران و برخی خارجی دارن.
    اخیرا به فکر تولیدشون افتادیم اما در فاز اول نمی خوایم وارد تولید گسترده بشیم و در حد تولید کم و مصرف همکاران نزدیک و بیماران خودمون اقدام کنیم. و برند مون رو هم ثبت کردیم. اما می خواییم حتما با مجوز وامکان توزیع باشه.
    می خواستم بدونم برای تولید در این حد در فاز اول از طریق اتحادیه اقدام کنیم یا صمت؟ و اگر اتحادیه چه اتحادیه ای؟
    و اینکه آیا برای تولید مواد آرایشی بهداشتی در این حد بهتره در یک ملک تجاری در درون شهر که مورد تایید معاونت غذا و دارو باشه اقدام کنیم یا حتما باید کارگاه و در شهرک صنعتی باشه؟

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام، خوشحالم از این که ویکی تولید براتون مفید بوده.

      مسأله‌ی شما کمی خاصه.

      برای بهره‌برداری از پتنت‌هایی که در ایران مورد حمایت هستند، باید از مرجع ثبت (اداره‌ی مالکیت معنوی) درخواست کنید تا به واسطه‌ی آن، مجوزهای مربوطه از نهادهای ذی‌صلاح برای شما صادر شود.
      اختراعاتی که در ایران ثبت نکرده‌اید و برنامه‌ای هم برای ثبت‌شان ندارید (مثلاً در بازه‌ی ۱۲ ماهه‌ی حق تقدّم نیستند)، در ایران مورد حمایت قرار نمی‌گیرند و تفاوتی با محصولات یا فراورده‌های عادی ندارند. برای این موارد، اگر تولید شما فعلاً در حد آزمایشی است، نیازی به مجوز ندارید اما اگر جنبه‌ی تجاری دارد یا می‌خواهید از آن‌ها بهره‌برداری تجاری کنید، بسته به ماهیت دقیق محصولات‌تان، باید از صمت و بهداشت مجوز بگیرید.

      در مورد سؤال آخرتان، بستگی دقیق به رده‌بندی زیست محیطی محصولات‌تان دارد.

      پاسخ
      • محسن میمنت آبادی
        محسن میمنت آبادی گفته:

        خیلی ممنونم که وقت گذاشتید و پاسخ دادید. با توجه به اینکه می خواییم به جنبه ی تجاری هم وارد بشیم پس از طریق صمت اقدام می کنیم و اگر به نکته ای برخوردیم که برای دوستان هم مفید باشه در اینجا مطرح می کنم

        پاسخ
  52. آریو
    آریو گفته:

    سلام ، ممنون میشم جواب بدین D; ما میخوایم یه تولیدی کوچیک سالاد الویه با بسته بندی وکیوم و استاندارد بهداشتی راه بندازیم (در سطح شهرستان یا استان – در ضمن ایلام زندگی میکنم با جمعیت ۸۰۰ هزار نفریِ کل استان) ، یه تولیدی کوچیک که شاید روزانه بین ۲۰۰ تا ۵۰۰ تا محصول هم تولید نکنه ، و فقط همین یه محصول یعنی الویه رو تولید کنیم ، میخواستم بدونم باید بازم از این مجوز ها و پروانه ها رو گرفت و شهرک صنعتی و سوله و.. اینا نیازه ؟ میدونم که به بعضی از مجوز ها نیاز داریم مثلا بهداشتُ اینا ، ولی بقیشون چی ؟ باید بازم اول جواز تاسیس و.. رو گرفت برای تولیدی به این کوچیکی ؟ خیلی ممنون از مطلب و آموزشتون ^^

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      سلام، بله باید مجوز بگیرید، اما الزاماً نیازی به تهیه‌ی سوله نیست. توضیحات این راهنما بر اساس رویه‌ی اخذ مجوز از وزارت صنعت و معدن است، اما فعالیت شما با سازمان غذا و دارو و موضوعاتی مثل سیب سلامت مربوط می‌شود که ملاحظات جداگانه‌ای دارد.

      پاسخ
  53. مرتضی علیاری
    مرتضی علیاری گفته:

    سلام
    من میخوام اقدام به تولید اسباب بازی شانسی مثل تخم مرغ های شانسی بکنم. فعالیتم در واقع تولیدی نخواهد بود.یعنی اسباب بازی و پوسته تخم مرغ بصورت آماده در بازار وجود داره و فقط کافیه دور پوسته ها یک برچسب با برند من زده بشه. میخواستم بپرسم جواز تاسیس رو چجوری باید بگیرم با توجه به اینکه کار تولیدی انجام نمیدم

    پاسخ
  54. Ahmad masih
    Ahmad masih گفته:

    سلام وقت شما بخير
    ببخشيد من ميخاستم خط توليد ذغال فشرده براي قيلون و كباب را بندازم من الان بايد بخاطر اخذ جواب فعاليت اين خط به كجا مراجعه بكنم بخاطريكه خط توليد ذغال صنف مشخص ندارد الان موندم كه اگر بيرون از شهر كارگاه بگيرم كه نه به مردم محيط و نه به محيط زيست اسيب برسونم
    بايد مجوز داشته باشم و يا نه اگر بخواهم بگيرم بايد از كجا اقدام بكنم ميشود يك راهنمايي بكنيد كه انشالله بتونم با راهنمايي هاي شما انشالله شروع به فعاليت كنم تشكر سلامت باشيد

    پاسخ
  55. محمودایمانپور
    محمودایمانپور گفته:

    سلام.من ۲۰ سال در یک کارگاه تولید شیلنگ کار کردم از صفر تا ۱۰۰ تولید و تعمیرات برقی و مکانیکی و …. رو کاملا بلد هستم .سال گذشته بازنشسته شدم و به فکر کارکردن برای خودم افتادم .به کمک برادرم یه دستگاه تولید شیلنگ گرفتیم و الان در مغاه ۵۰ متری پایین خونه مسکونی استقرار کردیم .برای تولید با مشکل مالی جهت خرید مواد اولیه مواجه هستیم .با این حال سوال اصلی من برای گرفتن مجوز و استفاده از امتیازات مجوز برای گرفتن وام …. هست .میخواستم از شما سوال کنم که باید از کجا شروع کنم و کجا باید برم برای گرفتن مجوز .

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام، از طریق درگاه ملی مجوزها جهت اخذ پروانه کسب تولید لوله PVC و شلنگ اقدام بفرمائید.

      پاسخ
  56. رازی
    رازی گفته:

    سلام برای انتقال کار گاه ساخت درب و پنجره که همکنون مشغول به فعالیت در شهر می باشد و مجوز از اتحادیه هم دارد به شهرک صنعتی برای ادر اختیار داشتن فضای بزرگتر ایا دوباره مجوز خاصی لازم است بگیریم ؟
    و اینکه شهرک صنعتی برای کارهای چوبی است اگر کار ما که با یو پی وی سی هست در انجا مستقر بشیم چه مشکلاتی ایجاد میشه ؟ کسی که واحد را اجاره داده میگویید در حد یک اخطار می دهند و کار دیگری نمی کنند .

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام، بله مجوز فعلی شما بر اساس مکان و فعالیت کنونی شما است. در مورد سؤال دوم، باید اساسنامه‌ی شهرک مورد نظر را مطالعه بفرمائید. اگر نوع فعالیت‌ شما متناسب با فعالیت‌های شهرک نباشد، اجازه‌ی فعالیت ندارید و می‌توانند از ادامه‌ی فعالیت شما ممانعت کنند.

      پاسخ
  57. حسن
    حسن گفته:

    سلام من یه کاراه کوچیک تولید لباس ورزشی دارم و یه مغازه سمت منیریه، میخواستم ببینم برای گرفتن مجوز و موارد مورد نیاز رسمی کردن این کار باید چی کار کنم. ممنونم از پاسخگوییتون

    پاسخ
  58. Tagliafico
    Tagliafico گفته:

    سلام و ارادت
    با سوله ی استیجاری میشه جواز تولید گرفت یا خیر ؟ چون هزینه ی تهیه و ساخت سوله بسیار بالاست و ریسک کار رو چند برابر میکنه

    پاسخ
  59. حسن نظری
    حسن نظری گفته:

    من بیست سال سابقه ی خیاطی حرفه ای دارن و مجوز کسب و کار دارم از امور صنفی ،،،بارها اقدام کردم برای ایجاد کارگاه تولیدی حتی طرح توجیهی هم خودم نوشتم فقط میخام بدونم چجوری هم از منطقه صنعتی شهرمون که تازه افتتاح شده زمین بگیرم و تسهیلات لازم جهت خرید ابزار الات صنعتی مدرن و به روز که توی طرح توجیهی هم ذکر کرده ام ،،ممنون میشم راهنمایی و مشاوره بدین بهم ،،،،

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام

      بهتر است شرایط را از مسئولان همان شهرک جویا شوید. به صورت کلّی، برای تهیه‌ی زمین و ثبت سفارش برای تسهیلات و دریافت وام، جواز تأسیس کفایت می‌کند.

      پاسخ
  60. عشرت محسن زاده
    عشرت محسن زاده گفته:

    سلام خسته نباشید.
    برای گرفتن مجوز کارگاه کلاه آکاردئونی باید به کجا مراجعه کرد؟؟ و اینکه به نظرتون صرفه اقتصادی داره همچین کارگاهی؟؟؟ تقاضا داره برای فروش؟

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام؛

      برای کسب اطلاع به اتحادیه درب و پنجره‌سازان و برای درخواست جهت اخذ پروانه به درگاه ملی مجوزها مراجعه کنید.

      پاسخ به سؤال دوم، مستلزم تهیه‌ی طرح توجیهی و ارزیابی اقتصادی طرج است و بدون آن هر گونه اظهار نظر مثبت یا منفی بی‌اساس خواهد بود.

      پاسخ
  61. سیامک آقاجان بگلو
    سیامک آقاجان بگلو گفته:

    عرض سلام و ادب
    پیج بسیار غنی و فعالی دارید
    بنده برای تاسیس یک کارگاه کوچک تولید غذای سرد راهنمایی می خوام
    آیا با توجه به مصوبات اخیر مجلس برای تسهیل در صدور مجوز ها، امکان راه اندازی آن در محلی با کاربری مسکونی هست؟
    آیا شخص حقیقی می تواند اقدام کند؟
    اولین مراجعه به کدام سایت باید باشد؟

    تشکر از این همه تلاش و همکاری شما

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام،
      ۱- مصوبات مربوط به تسهیل صدور مجوزها باعث نمی‌شوند که بتوانید در ملک مسکونی به فعالیت صنعتی اشتغال داشته باشید. اما به صورت کلّی، اگر فعالیت‌تان جزء فهرست مشاغل خانگی یا جزء موارد درج شده در قانون شهرداری (وکالت، دفتر روزنامه، دفتر مهندسی، مطب) باشد، می‌توانید در ملک مسکونی نیز استقرار یابید. در حال حاضر تولید غذای سرد جزء مشاغل خانگی نیست.
      ۲- شخص حقیقی می‌تواند برای اخذ مجوز اقدام کند، نیازی به ثبت شرکت نیست.
      ۳- به وبسایت سازمان غذا و دارو مراجعه کنید و ضوابط مربوط به صنایع غذایی را مطالعه بفرمائید.

      پاسخ
  62. اکبر
    اکبر گفته:

    سلام و وقت بخیر میخواستم بدونم آیا برای گرفتن مجوز تولید محدودیت متراژ بنا وجود داره یا خیر

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      سلام، در مورد فعالیت‌های صنفی، خیلی اوقات یک حدأقل مساحت برای ملک مورد نظر اعلام می‌کنند که جزء شروط اعطای پروانه کسب است. همچنین در مورد بعضی فعالیت‌ها، مثلاً صنایع غذایی و دارویی، برخی ضوابط فنی از طرف سازمان‌ها و نهادهای ذی‌ربط ارائه شده که گاه مساحت ملک مورد نظر جزء آن‌ها است. اما در مواردی نیز هیچ محدودیتی در مورد مساحت واحد تولیدی اعلام نشده است.

      پاسخ
  63. حسن
    حسن گفته:

    سلام
    من میخواهم یک مجموعه بزرگ اقتصادی و اشتغالزایی را ایجاد و راه‌اندازی کنم.
    سلام من میخواهم یک مجموعه بزرگ را ایجاد کنم .
    احداث این مجموعه در ۴ فاز می‌باشد .
    فاز اول : تولید انواع محصولات شوینده
    فاز دوم : تولید انواع محصولات سلولزی
    فاز سوم : تولیدات انواع محصولات غذایی
    فاز چهارم : تولید انواع محصولات دخانی
    این کارخانه در مساحتی حدود
    ۵۰ هکتار احداث خواهد شد . ( امکان افزایش دارد)

    ظرفیت اشتغال حدود تا ۲۰/۰۰۰نفر از مددجویان تحت پوشش کمیته امداد حضرت امام خمینی ره خواهد بود. (امکان افزایش نیروی کار وجود دارد )
    فاز اول:
    تولید روزانه حدود ۵۰۰ تن مایع ظرفشویی.
    تولید روزانه حدود ۵۰۰ تن مایع دستشویی.
    تولید روزانه حدود ۵۰۰ تن پودر لباسشویی دستی و ماشینی.
    تولید روزانه حدود ۵۰۰ تن مواد سفید کننده و ضد عفونی کننده .
    تولید روزانه حدود ۳۰۰ تن انواع شیشه پاکن.
    تولید (ظروف مایعات شوینده و آرایشی و بهداشتی _صفر تا صد)
    تولید گرانول با گرید مختلف
    تولید انواع نایلون و نایلکس

    تصفیه خانه فاضلاب اختصاصی
    نیروگاه برق اختصاصی

    فاز دوم :

    تولید انواع مواد سلولزی از قبیل ( دستمال کاغذی،دستمال توالت. پوشاک بچه، نوار بهداشتی)
    تولید انواع لوازم آرایشی و بهداشتی.
    تولید انواع ظروف یکبار مصرف
    فاز سوم :
    مربوط مواد غذایی
    تولید روغن خوراکی با ظرفیت ۱۰۰۰تن در هر ۲۴ ساعت
    (وابستگی به دولت در این مورد به صفر می‌رسد.خرید روغن خام)
    تولید رب گوجه فرنگی با ظرفیت ۵۰۰ تن تا ۱۰۰۰ تن در هر ۲۴ساعت
    تولید انواع سس
    تولید انواع آبمیوه های طبیعی
    تولید انواع محصولات لبنی ( وابستگی به دولت به صفر می‌رسد _ خوراک دام)
    تولید قند و شکر
    بسته‌بندی انواع چای

    فاز چهارم :
    تولید انواع محصولات دخانی
    تولید انواع سیگار
    تولید انواع تنباکو ی میوه آی
    فاز اول ،دوم ،سوم، چهارم با ظرفیت تولید ۱۰۰٪ خواهد بود.

    (مصرف داخلی و صادراتی)
    چقدر تسهیلات برای ایجاد و راه‌اندازی فاز اول نیاز دارد؟
    لطفاً راهنمایی بفرمایید 🙏

    پاسخ
  64. علیرضا
    علیرضا گفته:

    با سلام . در مورد مجوز تولید نان محلی زیر مجموعه مشاغل خانگی و نحوه اختصاص سهمیه آرد لطفا توضیح دهید که به چه شکل بوده و چه مراحلی باید طی شود ؟
    آیا مربوط به جهاد کشاورزی است یا وزارت تعاون ؟ با تشکر

    پاسخ
  65. بنفشه
    بنفشه گفته:

    با عرض سلام و خسته نباشید
    من شیمیست هستم
    اخیرا دو تا محصول آرایشی با فرمولاسیون خودم ساختم که کیفیت خیلی خوبی دارن.
    سوالم از شما این بود که کوچکترین کارگاهی که میشه نزدیک رشت احداث کرد. از لحاظ فاصله از شهر و متراژ برای تولید ۳ تا محصول چیه؟
    ممنون از سایت خیلی خوبتون

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام و سپاس از محبت شما،
      حداقل ضوابط فنی واحدهای تولید و بسته‌بندی محصولات آرایشی و بهداشتی مربوط به سازمان غذا و دارو را مطالعه کنید.

      پاسخ
  66. ایمان
    ایمان گفته:

    سلام و وقت بخیر. ببخشید در مورد مدارکی که باید برای دریافت مجوز تولید ارائه بدیم سوال داشتم. آیا اگر سابقه شغلی نداشته باشیم، باید گواهی مهارت ارائه بدیم؟ یعنی در دوره خاصی باید شرکت کنیم و گواهی بگیریم

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      سلام، اصولا برای دریافت پروانه کسب صنفی باید گواهی مهارت داشته باشید یا شخصی که گواهی دارد را استخدام کنید. پاسخ دقیق‌تر مستلزم این است که فعالیت خود را اعلام کنید.

      پاسخ
  67. حسن
    حسن گفته:

    سلام خیلی مقاله کاملی بود برای گرفتن مجوز ما در زمینه تولید ماشین آلات صنعتی کار میکنیم. تو سایت فراز صنعت خیلی از مشتریان در مورد نحوه گرفتن مجوز و دردسراش سوال میپرسند حتما به این مقاله ارجاع میدیم همه استفاده کنند

    پاسخ
  68. زهره
    زهره گفته:

    وقت بخیر وقتی ما همه این مراحل رو انجام دادیم میتونیم از وزارت صنعت و معدن وام بگیریم

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام؛

      اگر تسهیلاتی برای تولیدکنندگان در نظر بگیرند، طبیعتاً زمانی به شما تعلق می‌گیرد که مجوزهای مربوطه را داشته باشید.

      اما در مورد این که خود وزارت صنعت به شما وام دهد، پاسخ منفی است.

      پاسخ
  69. sajjad
    sajjad گفته:

    سلام
    برای تولید چراغ ماشین هایی مثل نیسان و بنز۲۰۰۰و…نیاز به مجوز یا چه مجوز هایی است؟
    ممنون

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      سلام،
      طرح توجیهی تهیه کنید و برای دریافت جواز تأسیس و پروانه‌ی بهره‌برداری از وزارت صمت اقدام بفرمائید.

      پاسخ
  70. علی
    علی گفته:

    سلام میخوام بسته بندی قند و شکر ۹۰۰ گرمی انجام بدم برند هم ثبت کردم و میخوام یه سوله اجاره کنم برا کارگاه بسته بندی برا مجوز از کجا باید شروع کنم و روندش چی هس؟

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام، فعالیت مورد نظرتان مستلزم اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو است. به سایت سازمان مراجعه، ضوابط را مطالعه و متناسب آن اقدام کنید. اگر ابهامی وجود داشت، سوال کنید تا پاسخ دهیم.

      پاسخ
  71. علی کنگری
    علی کنگری گفته:

    سلام و خسته نباشید برا کارگاه بسته بندی قند و شکر ۹۰۰ گرمی برا مجوز باید کجا برم و سوله چه شرایطی باید داشته باشه میخوام سوله اجاره کنم و برند هم ثبت کردم

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      سلام،
      شما به مجوز بهداشت از وزارت بهداشت (سازمان غذا و دارو) نیاز دارید، ضوابط را از دستورالعمل‌های صادره از سازمان پیدا کنید.

      پاسخ
  72. مهناز
    مهناز گفته:

    جناب اسمعیلی بزرگوار درود وقت خوش
    بنده در شرکت تولیدی کار میکنم که تولید پرده های نمایش و پایه هایی نگهدارنده و کیت های نوری مخصوص عکسبرداری و فیلم برداری تولید میکند.
    الان می خواهیم اقدام کنیم برای گرفتن جواز یا مجوز تولید دقیقا باید از کجا شروع کنیم؟
    در ضمن کارگاه تولیدی در کهریزک می باشد.
    سپاسگزار از پاسخگویی شما

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام،
      هر سه فعالیت شما صنفی هستند، هر چند مربوط به اتحادیه‌های مختلفی می‌شوند، لذا می‌توانید به درگاه ملی مجوزها مراجعه کرده و برای پروانه کسب تولید نورافکن و پروژکتور، پروانه کسب دوخت پرده‌های پارچه‌ای و پروانه کسب تولید انواع پایه های فلزی برای لوازم مختلف درخواست کنید.

      پاسخ
      • مهناز
        مهناز گفته:

        کارگاه تولید و فروش محصولات را دارد . دیروز که به وزارت صمت استان مراجعه کردیم نه جواز می دهند نه پروانه بهره برداری گویا یک سال هست که این قانون تصویب شده که فقط باید کارگاه یا کارخانه شما در شهرک های صنعتی باشد تا به شما جواز یا پروانه بدهند.
        در ضمن پروانه هم صادر نمی شود باید یک پروانه قدیمی با قیمت گزاف خریداری کنیم تا به ما جواز تولید بدهند.
        الان شرکت نیاز دارد به جواز تولید و شرایط جا به جایی را نداریم
        با توجه به این که تولید کننده داخلی هستیم اما متاسفانه هیچ حمایتی از ما نمی شود و واقعا در حل مشکل پیش آمده مانده ایم و راهی برای گرفتن مجوز تولید پیدا نمی کنیم.

        پاسخ
        • میلاد اسمعیلی
          میلاد اسمعیلی گفته:

          با سلام،

          سالیان طولانی است که بنا به مصوبات هیات وزیران و سازمان حفاظت از محیط زیست، در صورت وجود شهرک‌ها و نواحی صنعتی مصوب در منطقه مورد نظر، متقاضیان را ملزم به استقرار در این نواحی می‌کنند. با این وجود فعالیت شما صنفی است، نیازی به مراجعه به صمت نداشتید.
          در مورد منع استقرار در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران، اگر رده فعالیت شما از یک تا سه باشد، مشمول آن نیستید و طبیعتا فکر کردن به انتقال امتیاز گواهی فعالیت صنعتی و شناسه کارگاهی موضوعیت ندارد. فعالیت‌های مورد نظر شما جزو رده‌های یک تا سه هستند.

          پاسخ
          • مهناز
            مهناز گفته:

            جناب اسمعیلی بزرگوار درود وقت خوش
            سپاسگزار از توضیحات و وقت که برای پاسخگویی به کاربرها میگذارید. خدا قوت
            کاربری سوله ای که در آن مشغول هستیم انبار می باشد و تولیدات ما جزو رده ب است
            و فعالیت صنفی ما مربوط به صنف عکا سی و فیلم برداری می باشد.
            چنانچه شما فرمودید اگر پروانه کسب از صنف مربوطه بگیرم می توانم از بسیاری از تسهیلات بهره مند شوم
            که در دست اقدام می باشد
            و آیا امکان دارد سهیلاتی که با پروانه کسب به ما ارائه می شود را نام ببرید؟
            ما برای گرفتن بارکد کالا اقدام کردیم که فرمودند نیاز به جواز تولید دارید آیا با همان جواز کسب می شود کد یا بارکد کالا گرفت؟
            و هر بار که به اداره صمت مراجعه کردیم با این که نوع محصول تولیدی را توضیح دادیم اصرار به این دارند که به شهرک صنعتی منتقل بشیم حالا یا زمین تهیه کنیم و پروانه خریداری کنیم یا سوله ای را اجاره کنیم و پروانه بخریم تا بتوانیم جواز تولید بگیریم که هر دوی این راه ها مشمول هزینه های زیادی می شود.
            و واقعا درمانده شدیم چون راهنمایی درستی نمیکنند که بتوانیم مشکلاتمان را رفع کنیم.

          • میلاد اسمعیلی
            میلاد اسمعیلی گفته:

            با سلام،

            استفاده از کاربری انبار برای فعالیت‌های کاملا غیرآلاینده مجاز است و حسب مورد امکان صدور پروانه کسب برای آن وجود دارد. در مورد فعالیت‌های مورد نظرتان از اتحادیه‌هایی که بالاتر اشاره کردم راجع به امکان اخذ پروانه در کاربری انبار استعلام بگیرید.

            در خصوص گرفتن بارکد کالا، هر گونه مجوزی که دال بر مجاز بودن فعالیت‌های تولیدی شما باشد، اعم از پروانه‌ی بهره‌برداری از صنعت و معدن یا پروانه‌ی کسب از اصناف، کفایت می‌کند. حتی اگر مجوزی هم نداشته باشید، با تعهد نسبت به این که «به زودی مجوز می‌گیرید» امکان اخذ بارکد وجود دارد.

            تسهیلات ناشی از پروانه، حسب مورد می‌توانند مواردی مثل اخذ وام، ثبت سفارش برای واردات بعضی اقلام، دریافت از بعضی یارانه‌ها و جلوگیری از واردات بعضی اقلام (با اثبات این که می‌توانید پاسخگوی نیاز کشور باشید) باشد.

  73. نیک رفتار
    نیک رفتار گفته:

    سلام به بچه های ویکی تولید خیلی کارتون خوب وب سایت عالی دارید می خواستم بپرسم آیا شما را دارید که ازتون بگیرم برای جواز تاسیس کارگاه تولیدی وصیتش ماه یه کاره گاه بزرگ با ۸۰ نفر نیرو داریم ولی اونجا بودم الان شهرک صنعتی مجوز غذایی باید بیاریم جواز تاسیس غذایی بستنی خشکباری چیزی بگیریم اگه بتونید بهتون کمک کنید ممنون میشم جواب بدید عزیزای دل خیلی دوستون دار

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام، از محبت شما سپاسگزارم؛
      در حال حاضر در ویکی‌تولید صرفاً به «سوالات عمومی» کاربران با هدف «ارتقای سطح دانش علاقمندان تولید» پاسخ می‌دهیم؛ لذا امکان همراهی اختصاصی با شما مقدور نیست. انشالله به زودی با راه‌اندازی سرویس «همراه تولید» ارتباط نزدیک‌تری با شما و سایر دوستان خواهیم داشت.
      موفق و مؤید باشید.

      پاسخ
  74. زارعیان
    زارعیان گفته:

    سلام و ارادت
    پروانه تولیدی داریم به نام پدر که مرحوم شدن میخواستیم انتقال به نام خودمون و بعد هم تغییر آدرس بدیم آیا امکان پذیر هست ؟

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام،

      اول از همه تسلیت من را پذیرا باشید.

      در بیشتر موارد پروانه‌‌هایی که برای کسب‌وکار اعطا می‌شوند، جزء حقوق مالی به حساب می‌آیند و در صورت فوت مالک، مشاعاً به وراث می‌رسند. با این حال، لازم است پروانه‌ی مربوطه به اسم پدر شما (و نه مثلاً به اسم یک شرکت مسئولیت محدود یا سهامی) صادر شده باشد. لذا در این حالت می‌توانید با مراجعه به همان نهادی که مجوز را صادر کرده است، اقدامات قانونی لازم را انجام دهید.

      اما موضوع دیگری که طرح کردید، تغییر مکان مجوز است. به صورت کلّی از آن جا که مکان فعالیت‌های تولیدی باید از سوی سازمان محیط زیست تأیید شود، نمی‌توانیم برای مکان الف مجوز بگیریم و بعداً با همان مجوز در مکان ب کار کنیم. به عبارتی با تغییر مکان، باید مجوزهایمان هم اصلاح شود و تغییر کند. البته در خصوص این موضوع، شما تفاوتی با صاحب اصلی مجوز ندارید. یعنی فرقی نمی‌کند که خودتان مجوز را دریافت کرده باشید، یا حقوق پروانه به صورت قهری به شما منتقل شده باشد، در هر صورت با تغییر مکان کارخانه باید مجوزهای قبلی را اصلاح کنید.

      پاسخ
  75. محسنی زادگان
    محسنی زادگان گفته:

    جناب آقای اسمعیلی سلام
    سوالم این هست که میبینیم خیلی از کارخانه ها مثل دلوسه یا بهروز، اسامی کوتاه و ساده دارن. اما وقتی به ثبت شرکتها مراجعه میکنیم، فقط اسامی چند کلمه ای ثبت میکنن. دلیل چیه و چطور میتونیم یک اسم کوتاهتر و مناسبتر برای محصولات داشته باشیم؟

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام،

      دلوسه و بهروز، نام تجاری نیستند،‌ بلکه علامت تجاری (یا اصطلاحاً برند) هستند. شما هم می‌توانید برای محصولات یا خدمات خود، علامت تجاری دلخواهتان را ثبت کنید. مثلاً اگر نام تجاری شرکت شما «بهگامان الف جیم نون» است، می‌توانید یکی از محصولات‌تان را تحت علامت «آرامش» و دیگری را تحت علامت «حال خوب» عرضه کنید. البته به شرطی که قبلاً کسی این علامت‌ها یا شبیه آن‌ها را برای محصولات مشابه ثبت نکرده باشد.

      برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، از بخش مباحث حقوقی، حقوق مالکیت فکری را انتخاب کنید و مباحث مربوط به علامت تجاری را بخوانید.

      پاسخ
  76. مهناز
    مهناز گفته:

    بسیار سپاسگزار جناب اسمعیلی بزرگوار از راهنمایی های ارزشمند و پاسخگویی صبورانه امیدوارم در تمام مراحل زندگی موفق و پیروز باشید.چنانچه رخصت بفرمایید مجددا اگر سوال و مشکلی داشتیم مزاحم اوقات شما برادر گرامی شویم و کسب راهنمایی کنیم. روز و عاقبتتان خوش

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام، کمک به رفع ابهامات و حل مسائل متقاضیان تاسیس واحدهای تولیدی، بزرگ‌ترین هدف ویکی‌تولید است‌. موفق باشید.

      پاسخ
  77. آرزو
    آرزو گفته:

    سلام وقت بخیر .فوق لیسانس شیمی هستم .برای تولید یک محصول ارایشی نیاز به چه مجوزهایی هست؟ و گام اول چیست ؟میشه راهنماییم کنید
    ممنونم

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام و وقت‌بخیر؛
      گام اول شناسایی و انتخاب محصولاتی است که تولیدشان برای شما توجیه‌پذیر است.
      بسته به ظرفیت و نوع محصولات‌تان ممکن است به مجوزهای مختلفی نیاز داشته باشید. اصولا تولید یا بسته‌بندی محصولات آرایشی مستلزم اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو است.

      پاسخ
  78. محمد رضایی
    محمد رضایی گفته:

    سلام
    وقت بخیر
    من میخواستم یه خط تولید و بسته بندی دستمال کاغذی بخرم ،ولی نمیدونم مجوز میخواد یا نه ،چون با برند معروفی که مجوز تولید داره می‌خوام کار بکنم و از بسته بندی و مشخصات اون برند می‌خوام استفاده کنم ،ایا این کار شدنیه ؟
    آیا اگر بخوام مجوز بگیرم ،داخل منطقه شهری و داخل یه مغازه به من مجوز میدن ؟

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام،
      خرید تجهیزات نیازی به مجوز ندارد، اما به کارگیری تجهیزات برای تولید مستلزم اخذ مجوز است.
      فعالیت شما در رده یک است، بنابراین می‌توانید در محدوده شهر مستقر شوید. کاربری زمین باید حتی‌المقدور کارگاهی یا صنعتی باشد. در مورد ملک تجاری با توجه به این که فعالیت مورد نظرتان جزو موارد استفاده از کاربری تجاری نیست، از اتحادیه سوال کنید.

      مجوز استفاده از علامت تجاری دیگران، به منزله‌ی مجوز برای انجام فعالیت تولیدی نیست. شرکت مربوطه فقط می‌تواند به شما اجازه دهد از علامت تجاری‌اش استفاده کنید، نه این که جای اتحادیه‌ی مربوطه یا سازمان محیط زیست به شما مجوز تولید اعطا کند.

      پاسخ
  79. رضا
    رضا گفته:

    سلام و عرض ادب
    من مجوز تاسیس گلخانه دارم اما شهرداری با احداث گلخانه مخالفت می‌کنه با آنکه زمین من در حریم شهر است و خارج از محدوده خدماتی است
    لطفا ارشاد فرمایید

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام؛
      لازمه‌ی پاسخگویی به سؤال شما این است که دقیقاً «منطقه‌ی فعالیت شما» و «دلیل مخالفت شهرداری» را بدانیم.

      پاسخ
  80. محمد علي
    محمد علي گفته:

    با سلام من ميخوام يك كارگاه توليد وبسته بندي شيره خرما پزي بزم از كدوم ارگان مجوزشو بگيرم ضمناً من خودم كارمند هستم ميتونم به نام خودم مجوز بگيرم يا ن؟؟؟ممنون ميشم راهنمايي كنيد با سپاس فراوان

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      سلام، با مراجعه به درگاه مجوزها جهت دریافت پروانه‌ی صنفی اقدام کنید. ضمناً این پروانه زمانی صادر می‌شود که مکان فعالیت و افراد فعال، مورد تأیید وزارت بهداشت باشند. در مورد بخش دوم سؤال‌تان، منظور از «کارمند» کسی است که در اداره‌جات دولتی و نهادهای حاکمیتی مشغول باشد (شامل بخش خصوصی نیست)؛ در این صورت ممکن است برای دریافت پروانه‌ی کسب با محدودیت روبه‌رو شوید (البته می‌توانید شرکت ثبت کنید و بدون این که حق امضا داشته باشید، یا بیشتر از ۲۰% سهام شرکت به نام شما باشد، فعالیت مورد نطرتان را جلو ببرید).

      پاسخ
  81. انور
    انور گفته:

    باسلام خدمتان ماپروانه زنبورداری داریم چه طورپروانه فعالیت بگیریم براصادراتش لازمه.دامپزشکی میخواد میشه راهنمایی کنید

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام، موضوع فعالیت شما در قلمرو مطالب ویکی‌تولید و تجربیات من و همکارانم نیست.
      موفق باشید.

      پاسخ
  82. محمد
    محمد گفته:

    سلام وقت بخیر ، کارخانه ای خالی در منطقه شهرک صنعتی قسمت آرایشی بهداشتی اجاره کردم ولی به اداره صنعت معدن مراجعه کردم گفتن که صاحب کارخانه باید مجوز باطل کنه بعد یکسال توانستیم که شرکت بتونه مجوز را باطل کنه ولی الان صنعت معدن میگه نمی تونید جای ک مستاجر هستید مجوز بگیرید مگر بنام شخص صاحب کارخانه ک به صورت شرکت تعاونی است
    ایا این درست است ؟ پس این همه مستاجر که مجوز دارن چیست؟

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام، متأسفانه نتوانستم سؤال شما، مخصوصاً منظور از «صاحب کارخانه» را بفهمم. اما به صورت کلّی مطابق ماده ۱۰ دستورالعمل صدور جواز تأسیس و پروانه‌ی بهره‌برداری (…) مصوب ۱۳۹۲: «صدور پروانه بهره برداری برای واحدهای تولیدی که در محل استیجاری با حداقل اجاره یک ساله مستقر می باشند، بلامانع است». همچنین مطابق ماده ۱۶ همین دستورالعمل: «تغییر نام دارنده پروانه بهره برداری براساس درخواست متقاضی و ارائه گواهی رسمی بلامانع است». بنابراین شما می‌توانستید طی قرارداد، اولاً صاحب پروانه‌ی بهره‌برداری را مکلّف به تغییر نام کنید (تا اسم شما در پروانه درج شود، نه این که کلاً پروانه را باطل کنید) و ثانیاً تسهیلات موجود را برای مدتی بیش از یک سال اجاره کنید.

      موفق و مؤید باشید

      پاسخ
  83. مهرابی
    مهرابی گفته:

    با درود، وقت بخیر
    ضمن قدر دانی از زحمات و مطالب ارزنده شما🙏🙏🙏

    یک سوال در خصوص مجوز
    بنده یک کارگاه تولید فرغون و بالابر ساختمانی دارم (البته در ابتدا جهت تست بدون مجوز شروع کردیم)

    حالا میخواهم جهت اخذ مجوز اقدام کنم، با توجه به تجربیات شما بهتر است که ابتدا مجوز کارگاه جوشکاری (خدماتی) بگیرم و سپس جهت مجوز تولید اقدام کنم یا اینکه از همان ابتدا پیگیر مجوز تولید باشم (با توجه به دارایی، تامین اجتماعی و زمان اخذ).؟
    سپاسگزاری میکنم اگر راهنمایی بفرمائید.🙏🙏🙏

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام و احترام؛

      پروانه خدماتی به این معنا است که سفارش می‌گیرید و آن را انجام می‌دهید. اگر قرار است محصول مشخصی را در ظرفیت زیاد تولید کنید، پروانه مربوطه ارتباطی با فعالیت‌تان ندارد. توجه به نکات زیر می‌تواند برای شما مفید باشد:

      ۱- وقتی پروانه‌ی تولید دریافت می‌کنید، احتمال برخورداری از تخفیف‌های مالیاتی (مثلاً محاسبه‌ی مالیات با نرخ صفر در سال‌های نخست) بیشتر است. البته باید به تبصره‌های ماده‌ی ۱۳۲ قانون مالیات‌های مستقیم توجه کنید، زیرا مثلاً واحدهای مستقر در شعاع ۱۲۰ کیلومتری استان تهران وضعیت متفاوتی دارند. حال آن که عملاً بسیاری از این تخفیف‌ها در مورد مشاغل خدماتی اعمال نمی‌شود.

      ۲- وقتی پروانه‌ی تولید دریافت می‌کنید، حیطه‌ی کارتان محدود به تولید محصولاتی خواهد بود که در مجوز به آن‌ها اشاره شده است. همچنین ظرفیت تولیدتان محدود به ظرفیت اعلام شده در مجوز است. در مورد پروانه‌های خدماتی عملاً فرض بر این است که «مبتنی بر سفارش مشتریان» فعالیت می‌کنید و لذا گستره‌ی فعالیت‌های وسیع‌تر است. اما طبیعتاً وقتی قرار به تولید محصولی مشخص در ظرفیت بالا است (مثلاً ۲۵۰۰۰ دستگاه فرغون در سال)، چنین مجوزی پاسخگوی نوع فعالیت‌تان نیست.

      ۳- به صورت کلّی وقتی پروانه‌ی تولید یک محصول خاص را دارید، اعتبارتان نزد مشتریان بیشتر است و حساب بیشتری روی شما باز می‌کنند. این موضوع در مورد تولیدکنندگانی که قصد همکاری با نهادهای دولتی یا شرکت‌های بزرگ را دارند، می‌تواند حائز اهمیت باشد.

      ۴- سخت‌گیری بیشتری در مورد صدور پروانه‌ی بهره‌برداری وجود دارد و به صورت کلّی دریافت پروانه‌های صنفی آسان‌تر است.

      موفق و مؤید باشید

      پاسخ
  84. رضا بختیاری
    رضا بختیاری گفته:

    درود
    من به تازگی میخوام که تولید زغال صنعتی راه بندازم.
    دستگاهشم خریدم.
    زغالی که میخوام تولید کنم از ضایعات چوب به دست میاد مثل میز و در و پنجره و …
    بعضا هم از شاخه هرس شده درختان باغی
    دستگاه تولید زغالم هم هیچگونه آلایندگی و بویی نداره
    حتی تو پارکینگ خونه هم میشه استفادش کرد
    میخواستم بدونم میتونم جواز کسب بگیرم؟

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام؛
      تولید ذغال چوب به روش نوشن با شماره ردیف ۴۳۰۰۳ در رده چهار قرار می‌گیرد و فعالیت آلاینده‌ای به شمار می‌رود. لذا نه تنها در ملک مسکونی که حتی در مراکز کارگاهی داخل شهر نیز نمی‌توانید برای آن پروانه اخذ کنید. شهرک‌ها و نواحی صنعتی مجاز را شناسایی کنید و با فعالیت در آن مناطق، قاعدتاً محدودیتی برای فعالیت وجود نخواهد داشت.

      پاسخ
  85. نبی زاده
    نبی زاده گفته:

    سلام و خدا قوت
    شرکت ما بصورت داخلی کارگاه تست هیدرو استاتیک برای تست سیلندرهایی مثل اطفاءحریق ، اکسیژن و … راه اندازی کرده اما برای اینکه بتونه بصورت قانونی این تست ها را انجام بده و مجوز سلامت معتبر برای سیلندرها صادر کنه بفکر اجرا و اخذ استاندارهای لازم برای اینکار افتاده.
    حالا سوال اینکه ۱- برای اینکار باید چه استانداردهایی پاس کنیم؟ و ۲-آیا داشتن استاندارد ۱۷۰۲۵ هم برای این کارگاه تست لازمه؟ با تشکر

    پاسخ
  86. علی
    علی گفته:

    سلام میلا عزیز از اینکه این مطالب رو در اختیار ما گذاشتی و مانع از خرج های اضافی برای مشاورنماها شدی بسیار ممنونم

    یک سوال سوال داشتم ؟ یک زمین کشاورزی داریم حدود ۲۰۰۰ متر که اطرافش هم تعدادی خونه هست خواستم بدونم برای ساخت سوله و احداث یک کارگاه تولید کیک و کلوچه مناسبه ؟ معمولا زمین های اونجا مناسب ساخت و ساز هستن و اطرافش خون هست برای برق کشی و اب و گاز به نظرم مناسب ساخت و ساز هم هست و داخل روستاست به نظر شما بهم مجوز میدن اگه بخوام تو این مکان سوله بسازم یا باید اجاره کنم

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام و احترام؛

      خوشحالم که از مطالب رضایت داشتید.

      با توجه به این که کاربری زمین شما از نوع کشاورزی است، قانوناً برای اخذ مجوز جهت تولید محصولات غیرکشاورزی -از جمله کلوچه- مناسب نیست و جهت اخذ مجوز، با محدودیت روبه‌رو خواهید شد. به عنوان یک قاعده‌ی کلّی: فعالیت صنعتی باید در نواحی مجاز صنعتی انجام شود.

      موفق باشید.

      پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام؛

      برای پاسخ دقیق به این سؤال باید به جزئیات بیشتری اشاره می‌کردید.

      یک کارگاه مونتاژی ساده، مثل نرده‌سازی، می‌تواند از پروانه‌های صنفی استفاده کند و اساساً چون محصول مشخص و استانداردی تولید نمی‌کند، جواز تأسیس و پروانه‌ی بهره‌برداری وزارت صمت در مورد آن موضوعیت ندارد. اما مثلاً خودروسازانی داریم که مجموعه‌های مونتاژی خودرو را در ایران مونتاژ می‌کنند و باید جهت اخذ پروانه‌ی بهره‌برداری -که معمولاً مرحله‌ی مقدماتی آن، اخذ جواز تأسیس است- اقدام کرده باشند.

      پاسخ
  87. یاشا نجاتی
    یاشا نجاتی گفته:

    سلام وقتتون بخیر.می خواستم بدونم برای راه اندازی یه کارگاه کوچیک برای تولید اسباب بازیهایی مثل اسلایم یا نمونه های مشابه که معروف به ضد استرس هستن جواز کار میدن؟ و اینکه باید براشون شرکت ثبت کنیم؟

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام، محدودیتی برای اخذ مجوز وجود ندارد. ثبت شرکت و داشتن شخصیت حقوقی الزامی نیست.

      پاسخ
  88. یاشا نجاتی
    یاشا نجاتی گفته:

    برای فروش شیرینی خانگی هم باید جواز گرفت؟اصلا جواز برای این کار میدن؟چون به من گفتن مواد غذایی حتما باید با دستگاه درست بشه و اجازه نداریم که با دست و از طریق آشپز این کار رو انجام بدیم. در حالیکه تو ایران هنوز خیلی ها که ثبت برند کردن دارن شیرینی سنتی شهرشون را با آشپز و بدون دستگاههای مکانیکی میپزند و میفروشند

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      بعضی فعالیت‌ها با عنوان «مشاغل خانگی» مورد تأیید وزارت کار هستند و می‌توانید بدون تجهیزات صنعتی، در محیط منزل، به آن‌ها اشتغال داشته باشید. بسته‌بندی شیرینی‌جات خانگی نیز یکی از این فعالیت‌ها است. پیشنهاد می‌کنم فهرست کامل این فعالیت‌ها را مرور کنید.

      پاسخ
  89. آوا
    آوا گفته:

    سلام برای راه اندازي شرکت تولید لوله و اتصالات پلی اتیلن مدرک تحصیلی موسس چه رشته هایی میتواند باشد،؟؟؟ایا با رشته عمران یا پرستاری یا معماری امکانش هست؟؟؟

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام؛
      قبل از هر چیز، «ثبت شرکت» و «اخذ مجوز» موضوعات متفاوتی هستند.
      طبیعتاً «ثبت شرکت» نیازی به مدرک تحصیلی ندارد.
      در مورد اخذ مجوز، گاهاً دریافت بعضی مجوزها مخصوصاً پروانه‌های کسب صنفی لازم است که گواهی مهارت یا مدرک تحصیلی مرتبط داشته باشید یا شخصی که گواهی مزبور را دارد استخدام کنید. اما در مورد «تولید لوله و اتصالات پلی‌اتیلن» و به صورت کلّی برای اخذ جواز تأسیس و پروانه‌ی بهره‌برداری از وزارت صنعت و معدن، نیازی به داشتن مدرک تحصیلی مرتبط نیست.

      پاسخ
  90. افشین
    افشین گفته:

    باسلام.
    بنده میخام یه تولیدی کوچیک نوشمک وژله راه اندازی کنم لطفا بفرمایید چقدر هزینه داره وراحت ترین مراحل گرفتن مجوزش چیه؟؟؟؟؟

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام؛
      هزینه باید متناسب با بازارهای مورد نظر و ظرفیت تولید شما تعیین شود و عملاً بدون این اطلاعات، امکان تخمین زدن وجود ندارد.
      برای اخذ مجوز باید پروسه‌ی سازمان غذا و دارو را طی کنید و گزینه‌ی دیگری وجود ندارد که به دنبال راه ساده‌تر باشید.

      پاسخ
  91. حیدر
    حیدر گفته:

    سلام
    من میخواستم یه کارگاه تولید سنگ مصنویی راه بندازم باید از کجا شروع کنم این جواز کسب میخواد یا جواز تاسیس

    پاسخ
  92. مصطفی
    مصطفی گفته:

    سلام به استاد عزیز و ممنون از این همه صبر و حوصله در پاسخگویی
    بنده قصد خرید سوله با مجوز فلز توی شهرک صنعتی برای تولید کابین و درب آسانسور رو دارم سابقه یا مجوزی توی این کار ندارم چه مجوزهایی به ترتیب باید اخذ کنم ممنون از راهنمایی شما

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با عرض سلام و احترام؛
      برای تهیه‌ی زمین در شهرک‌های صنعتی، ابتدائاً جهت اخذ «جواز تأسیس» اقدام فرمائید. با ارائه‌ی این جواز -که صرفاً به منزله‌ی مجوز شما جهت آماده‌سازی مقدمات تأسیس کارخانه است- می‌توانید زمین یا سوله‌ی مربوطه را در شهرک صنعتی مورد نظر تهیه کنید.

      پاسخ
  93. علی عبدی
    علی عبدی گفته:

    سلام ما میخواهیم یک محصولی را بخریم بعد بسته بندی کنیم بفروشیم چطور میتونیم براش به جای سیب سلامت کد بهداشت بگیریم

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام،
      به درگاه سازمان غذا و دارو مراجعه کرده و ضمن مطالعه‌ی حداقل ضوابط فنی کارگاه‌های بسته‌بندی کوچک، مراحل اخذ مجوز را طی کنید. لازم به ذکر است که در هر حال، پس از سپری شدن مراحل مربوطه، لوگوی سازمان که یک سیب است روی بسته‌‌بندی کالاهای شما درج خواهد شد. این لوگو، نشان سیب سلامت نیست، اما چون شبیه نشان سیب سلامت است, اکثرا تصور می‌کنند که چنین کالاهایی نشان «سیب سلامت» گرفته‌اند.

      پاسخ
  94. سیکا صنعت
    سیکا صنعت گفته:

    سلام، بنده یک شرکت ثبتی مسئولیت محدود در زمینه خرید فروش و تولید تجهیزات جابجایی مواد، انواع جرثقیل های سقفی دارم می خواستم جواز تاسیس و یا پروانه کسب بگیرم ضمنا دفتر مرکزی دارم اما کارگاه ندارم.ممنون می شم راهنمایی بفرمایید اگر کسی هم می شناسید معرفی بفرمایید متشکرم

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام،
      علی‌الحساب برای اخذ پروانه کسب تولید و تعمیر جرثقیل و لیفتراک اقدام بفرمائید.

      پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام،
      به زودی قابلیت مشاوره در سایت فعال خواهد شد. تا آن زمان، اگر سوال دارید در همین قسمت طرح کنید تا پاسخ دهیم.

      پاسخ
  95. مسعود
    مسعود گفته:

    سلام و عرض ادب.
    من کارخانه تولید روغن موتور از روش تقطیر مولکولی دارم.
    برای گرفتن مجوز از درگاه ملی مجوزها باید چه گزینه ای رو انتخاب کنم؟
    ممنون

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام،
      متاسفانه تخصص من راجع به صنایع شیمیایی و فراوری مواد نیست که بتوانم نوع فرایند تولید شما را با عناوین مربوطه انطباق دهم. به نظر می‌رسد پروانه تولید روغن صنعتی با نوع کارتان انطباق دارد. در سامانه‌ی مجوزها، شماره تلفنی جهت راهنمایی درج شده است که می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و اطمینان از انطباق پروانه‌ی مزبور با فعالیت‌تان از آن استفاده نمایید.

      پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام،
      علی‌الاصول «حداقل متراژ» در مورد بسیاری از فعالیت‌های صنفی و غیرصنفی جزو پارامترهای مهم در بحث صدور مجوز است‌. اما با توجه به تعدد فعالیت‌ها و ضوابط‌شان، لازم است سوال خود را از اتحادیه مربوطه بپرسید.

      پاسخ
  96. فرامرز افشانی
    فرامرز افشانی گفته:

    سلام.
    من میخوام یه کارگاه بسته بندی ظروف یکبارمصرف احداث کنم که ظروف تولید شده از کارخونه رو بخرم و بسته بندی کنم.
    آیا احتیاجی به گرفتن مجوز و… هم داره ؟

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام،
      بله، از حیث حقوقی هر گونه فعالیت اقتصادی مستلزم اخذ مجوز است. به سامانه مجوزها مراجعه، فعالیت مورد نظرتان را جستجو و جهت اخذ مجوز درخواست کنید. فعالیت مورد نظر شما صنفی است و دریافت پروانه کسب برای آن دشوار نیست، البته به شرطی که ملک متناسبی تهیه کرده باشید.

      پاسخ
      • سامان
        سامان گفته:

        سلام و سپاس از سایت مفیدتون. دوتا سوال داشتم:
        ۱- آیا به جای ملک مسکونی، در فضاهای فرهنگی و ساختمانی برخی مساجد (حسب رضایت تولیت یا هیئت امنا) میشه مجوز تولید مشاغل خانگی گرفت؟ (مثلا پاک کردن و خشک کردن سبزیجات در مقادیر کم)
        ۲- آیا تولیدات مشاغل خانگی (صرفنظر از محل اخذ مجوز) قابل فروش در مغازه ها و فروشگاههای تجاری هستند؟
        با تشکر

        پاسخ
        • میلاد اسمعیلی
          میلاد اسمعیلی گفته:

          با سلام و احترام؛

          در مورد سؤال اول، با توجه به این که مشاغل خانگی توسط «عضو یا اعضا خانواده» در «واحد مسکونی» انجام می‌شوند و سکونت در فضای فرهنگی مساجد و امثالهم منتفی است، به نظر می‌رسد صدور مجوز مشاغل خانگی در فرضی که مطرح کردید مقدور نباشد.

          در مورد سؤال دوم، متناسب با نوع فعالیت مورد نظرتان باید ضوابط مربوطه را بخوانید. مثلاً اگر قرار است خرمای بسته‌بندی تولید کنید، به وبسایت دبیرخانه ستاد ساماندهی مشاغل خانوادگی بروید و فرم مربوط به تولید این محصول را از بخش مربوط به فهرست مشاغل دریافت کنید. در این فرم مشخص شده که محصول مورد نظر در چه بازارهای قابل عرضه است.

          پاسخ
  97. اعلمی
    اعلمی گفته:

    باسلام
    شرکت ما نیاز به ایجاد یک واحد جدید در شهر تهران دارد ( در حال حاضر در تربت حیدریه مستقرا ست ) و ما یک شرکت دانش بنیان هستیم ، با توجه به رده فعالیت خاص این شرکت ( رده ۶ و یا ۷ ) چگونه میتوان از امتیاز دانش بنیان بودن استفاده کرد و در محدوده تهران ( منطقه ۱۸) واحد مورد نظر را تاسیس کرد .

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام و احترام؛
      سؤال شما نیاز به بررسی و اطلاعات بیشتری دارد.
      شرکت شما رده ۶ یا ۷ نیست، بلکه فعالیت‌های مختلف شما -در نواحی و سایت‌های مختلف- حسب مورد می‌تواند در رده‌های مختلف زیست محیطی مختلفی قرار بگیرند. ضمن این که نوع فعالیت مورد نظر شما برای استقرار در تهران -مثل این که برای نمونه‌سازی باشد یا تولید انبوه- و برخی جزئیات دیگر حائز اهمیت هستند.

      پاسخ
  98. مجید
    مجید گفته:

    با سلام و تشکر بابت مطالبتون
    خواستم بپرسم که شرکت ما برای دانش بنیان شدن ظاهرا نیاز به اخذ مجوز تولید داره و این شرکت در یک کارگاه مستقر هست که رئیس هیئت مدیره مالک اون هست و جواز کسب حقیقی هم روش گرفته، آیا با وجود جواز کسب حقیقی، امکان اخذ جواز کسب حقوقی و به نام شرکت هم وجود داره یا نه؟ و آیا اخذ جواز کسب حقوقی از وزارت صمت ساده ترین و بهترین راهه؟
    ممنون میشم اگر راهنمایی بفرمایین.
    باز هم تشکر

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام،
      شخصیت حقوقی شرکت مستقل از شخصیت رئیس هیأت مدیره است، یعنی مجوزی که شرکت دارد به معنای مجوز داشتن ایشان و مجوزی که ایشان اخذ کرده به منزله‌ی مجوز فعالیت شرکت نیست. اما می‌توان بنا به درخواست ایشان، پروانه کسب قبلی باطل و پروانه جدیدی به اسم شرکت دریافت کرد.
      در خصوص بخش دوم سوال، جواز کسب یا همان پروانه کسب، مجوز صنفی است و از سوی اصناف صادر می‌شود. از وزارت صمت حسب مورد می‌توانید پروانه بهره‌برداری بگیرید که به صورت کلّی رویه‌ی آن پیچیده‌تر و دشوارتر از اخذ مجوزهای صنفی است.

      پاسخ
  99. حامد
    حامد گفته:

    سلام وقت بخیر
    با توجه به فایل صوتی من اقدام کردم و در سایت درگاه مجوزها فعالیت مورد نظرم را جستجو کردم و در تکمیل موارد زیر نیاز به راهنمایی دارم.
    ۱- در خصوص احکام تجارت و کسب و کار باید چه مراحلی و انجام داد؟ باید حتما در اتاق اصناف استان محل سکونت این گواهی را دریافت نمود.
    ۲-سند مالکیت، اجاره نامه، صلح نامه، هبه، قرارداد مشارکت، مبایعه نامه و یا قراردادهای رسمی و یا عادی (موضوع ماده ۱۰ قانون مدنی) در روستاها احراز مالکیت طبق عرف محل است.
    با توجه به اینکه شهرک صنعتی در نزدیکی شهرستان قراردارد میتوان از اراضی این شهرک به عنوان زمین استفاده کرد؟
    همچنین مطابق بند ۲ یکی از مدارک مورد نیاز ارئه مدارک ملکی میباشد که درنهایت بتوان کد رهگیری پرونده مالیاتی را دریافت کرد، لذا در این خصوص باید چه مراحلی را طی نمود؟

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام؛
      در ارتباط با اخذ پروانه کسب صنفی، شماره تلفنی در سامانه مجوزها درج کرده‌اند که اگر تماس بگیرید راجع به همه‌ی این موارد راهنمایی می‌کنند.

      پاسخ
  100. آرش
    آرش گفته:

    سلام خواستم بدونم برای تولید گوشی موبایل دکمه ای نیاز هست که جواز تاسیس و پروانه بهره برداری وزارت صمت بگیریم؟
    من جواز صنفی از اتحادیه صنف دستگاه های مخابراتی رو گرفتم

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام؛
      پروانه‌ای که اخذ کرده‌اید برای تولید دستگاه‌های مخابراتی نیست.
      اگر واقعاً قصد تولید موبایل دارید -نه صرفاً واردات، توزیع یا فروش محصولات آماده- باید پروانه بهره‌برداری وزارت صمت دریافت کنید.

      پاسخ
  101. ابراهیم
    ابراهیم گفته:

    سلام. وقت بخیر.
    برای تولید مواد شیمیایی که بصورت مخلوط کردنی و فرمولاسیون هستند و از نوع پلی ال و کاتالیستها هستند چه مناطقی اطراف تهران مجاز هستند؟

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام،
      شناسایی شهرک‌ها و مناطق مجاز نیاز به بررسی و استعلام دارد. از خدمات مشاوران املاک صنعتی یا مشاوران حقوقی فعال در این حوزه استفاده کنید.

      پاسخ
  102. بهروز امیدی
    بهروز امیدی گفته:

    درود و احترام سپاس از توضیحاتتون

    می خواستم بدونم جهت راه اندازی خط تولید دستمال کاغذی در مقیاس کوچک (یک دستگاه فول کات و بسته بندی) گرفتن پروانه کسب از اتحادیه کفایت می کند یا نیاز به مجوز تاسیس و بهره برداری هست؟

    پاسخ
  103. بهار
    بهار گفته:

    سلام.خدا خیرتون بده که انقد خوبین و سوالات همه رو جواب دادین.واقعا از صمیم قلبم ممنونم ازتون.
    با اجازه تون سوالم رو مطرح میکنم.
    من میخوام انشالله کارگاه تنقلات مختلف رو احداث کنم و کم کم به کارخونه تبدیلش کنم.ایا امکانش هست؟ایا خیلی سختی داره؟ایا برای این کار نیاز به گرفتن مجوز یا چیز دیگری هست؟یا صرفا خرید دستگاه های جدید کفایت میکنه؟اگر امکانش هست حداقل سرمایه کلی برای احداث کارگاه رو لطف کنید بفرمایید.
    سپاسگزارم از شما

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام؛
      از بازخورد مثبت شما سپاسگزارم.
      بله، امکان‌پذیر است.
      هر فعالیتی مستلزم اخذ مجوز است. اما متأسفانه نوع تنقلات را مشخص نکرده‌اید. مثلاً اگر منظورتان «بسته‌بندی آجیل» در مقیاس کارگاهی باشد، گرفتن مجوز برای آن کار سختی نیست. اما اگر بخواهید محصولی مثل چیپس یا بستنی را به صورت بسته‌بندی شده در ظرفیت انبوه تولید و به بازار عرضه کنید، باید در صدد اخذ پروانه بهره‌برداری از صنعت و معدن و اخذ پروانه از سازمان غذا و دارو باشید که پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد.
      با توجه به این که نوع محصولات، ظرفیت و فرایند تولید مشخص نیست، نمی‌توان در مورد حدأقل سرمایه اظهار نظر کرد.

      پاسخ
  104. صفورا فرهادیه
    صفورا فرهادیه گفته:

    باسلام و احترام
    بنده چندسال قبل یک شرکت ثبت کرده ام و درحال فعالیت میباشد که در شرح کارش ساخت و تولید هم ثبت شده است الان اقدام به ساخت نوعی سم جهت سوسک و مورچه و…کرده ام برای گرفتن پروانه بهره برداری برای تولید انبوه از چه سازمانی باید مجوز بگیرم؟
    ثبت اختراع لازم هست انجام بشه؟
    لطفا راهنمایی فرمایید.
    باتشکر

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام
      برای اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو اقدام فرمائید. البته قبل از آن متناسب با نوع محصول‌تان باید جهت اخذ پروانه کسب مرتبط یا جواز صنعت و معدن اقدام کنید.
      ثبت اختراع لازم نیست. از بخش مباحث حقوقی، شرایط ثبت اختراع را بخوانید. اگر محصول‌تان واجد شرایط است، می‌توانید جهت ثبت آن اقدام کنید. در این صورت قبل از تولید محصول، ابتدا مراحل ثبت اختراع را طی کنید. اما ثبت اختراع برای اخذ مجوز ضروری نیست.

      پاسخ
  105. مجتبی
    مجتبی گفته:

    سلام علیکم
    من یک سوال داشتم
    من الان قصد دارم یک کارگاه تولید نوشیدنی های خنک اعم از دوغ، شربت و… بزنم و دستگاه هم خریدم و فقط مکان مورد نظر مونده که موندم برم یک سوله بگیرم یا خانه. صوت جنابعالی رو گوش دادم و از نظر آلایندگی کار ما هیچ آلایندگی تولید نمیکنه. حالا برای راه انداختن این کارگاه نیاز به چه مجوز ها و پروانه هایی است؟ و باید به کجا مراجعه کنم؟

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام؛
      اگر قرار است در مقیاس صنعتی فعالیت کنید و تولیدات‌تان در ظرفیت زیاد است، باید جهت اخذ جواز تاسیس وزارت صنعت و معدن و پروانه سازمان غذا و دارو اقدام کنید. برای ملک مسکونی نمی‌توانید مجوز بگیرید. به هر سوله‌ای هم مجوز نمی‌دهند. بنابراین از همان ابتدا کلیه‌ی ضوابط مربوطه، هم از حیث زیست‌محیطی و هم از حیث ضوابط فنی سازمان غذا و دارو، را بررسی بفرمائید تا بعداً مشکلی ایجاد نشود.

      پاسخ
  106. حامد
    حامد گفته:

    سلام من میخوام دستگاه تشخیص گاز و اعلان خطر بسازم البته قطعات در شرکت ها تولید میشه و من فقط مونتاژ میکنم و در ایسام بفروشم. آیا نیاز به کسب مجوز دارم یا نیاز نیست؟ اگر نیاز به مجوز هست باید به کدام نهاد مراجعه کنم. با تشکر.

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام، بله به مجوز نیاز است.
      اگر خودتان رأساً هیچ اقدام تولیدی انجام نمی‌دهید و از ظرفیت سایر کارخانجات استفاده می‌کنید، در مورد دریافت مجوز تولید بدون کارخانه اقدام کنید. در این حالت شرکت ثبت می‌کنید و این مجوز را می‌گیرید. در این حالت محصولات را با برند خودتان عرضه می‌کنید.
      اگر حتی برند مال خودتان نیست و محصولات دیگران را عرضه می‌کنید، پروانه کسب صنفی «خرده‌فروشی تجهیزات آتش‌نشانی ساختمان» مناسب به نظر می‌رسد.
      اگر بخشی از فعالیت‌های تولیدی را خودتان انجام می‌دهید، جهت اخذ پروانه‌ی بهره‌برداری از صنعت و معدن اقدام بفرمائید.

      پاسخ
  107. حمید رضا سیاحی
    حمید رضا سیاحی گفته:

    سلام
    برای تولید دی کلسیم فسفات خوراک دام و طیور در چه شهرک صنعتی اطراف تهران میشود اقدام نمود.
    سپاس

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      سلام؛

      با توجه به مقررات داخلی شهرک‌های صنعتی، لازم است به صورت جداگانه از آن‌ها استعلام بگیرید و از ضوابط مطلع شوید. لذا پاسخ به سوال شما نیازمند بررسی و تحقیق است.

      پاسخ
  108. سعید
    سعید گفته:

    سلام و خسته نباشید
    ممنونم بابت توجیه رایگان مردم.
    بنده میخوام محصول عسل پدرم رو بسته بندی کنم بدم بازار بعلاوه نمک خوراکی رو باید از کجا شروع کنم.

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام،
      می‌توانید برای هر دو پروانه کسب صنفی دریافت کنید. بدین منظور به سامانه مجوزها مراجعه کنید. البته در مورد اخذ دو پروانه مختلف (بسته‌بندی عسل و بسته‌بندی نمک)، اگر هر دو را به اسم خودتان می‌گیرید، لازم است برای یکی از آن‌ها شخصی را به عنوان مباشر معرفی کنید.

      ضمن این که در مورد تولید عسل و موم، بعضی فعالیت‌ها را می‌توانید با اخذ مجوز مشاغل خانگی نیز انجام دهید. لذا این گزینه را هم در نظر داشته باشید.

      پاسخ
  109. یوسف شاددل
    یوسف شاددل گفته:

    سلام وقتتون بخیر
    ممنون از صبر و حوصلتون بابت پاسخگویی
    بنده یک مونتاژ کار قطعات خودرو هستم(فقط جلوپنجره و ابرویی زیر چراغ ماشین های ایرانی سبک)به بیان بهتر قطعه خام رو از تولیدی میخرم و با پیمانکاری که قرارداد دارم واسم رنگ و بسته بندی و مونتاژ میکنه
    میخاستم ببینم ایا باید به درگاه ملی مجوز ها مراجعه کنم یا صنعت معدن تجارت؟و اینکه پروانه بهره برداری شاملم میشه یا پروانه کسب مونتاژ کافیه
    در ضمن با این مجوز میخام برندمم ثبتش کنم ممنون میشم راهنماییم کنید

    چون بنده هیچ اقدام تولیدی انجام نمیدم و فقط مونتاژ کار با برند خودم هستم اگر امکان در مورد مجوز تولید بدون کارخانه هم توضیح بدین که باید دقیقا به کجا مراجعه کنم؟
    صنعت معدن یا درگاه ملی مجوز ها
    تشکر

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام،
      اگر فقط از ظرفیت سایر کارخانجات و کارگاه‌های دارای مجوز استفاده می‌کنید، اخذ مجوز تولید بدون کارخانه کافی است.

      بدین منظور، باید شرکت و علامت تجاری ثبت کنید. سپس با ارائه‌ی قراردادهایی که با تامین‌کنندگان دارید به شما مجوز تولید بدون کارخانه می‌دهند.

      متولی صدور مجوز، وزارت صنعت و معدن است. برای ورود به پروسه‌ی اخذ مجوز نیز می‌توانید از سامانه مجوزها استفاده کنید. در آن جا تولید بدون کارخانه را جستجو کنید. شرایط را بخوانید و مطابق فرایند جلو بروید.

      پاسخ
  110. سینا
    سینا گفته:

    درود، با تشکر از توضیحات کامل شما که بسیار سودمند بود.
    ما شرکتی هستیم در تهران که در حال فعالیت می باشیم . داریم اقدام میکنیم برای مجوز کارگاهی تولیدی که ساخت آببندهای مکانیکی انجام میدهیم و در جدول مشاغل دیدم جزو رده ۲ آورده شده است چون با دستگاههایی مثل تراشکاری و لپینگ و cnc کار میشود ، آیا شهرک صنعتی گلگون که نزدیک تهران و تحت نظارت شهریار است برای محل فعالیت جزو رده ۲ به حساب می آید یا در شهرکهای صنعتی خیلی دورتر به ما مجوز فعالیت داده میشود ؟

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با عرض سلام، سپاسگزارم.

      رده دو، جایگاه خوبی از حیث زیست محیطی است و سخت‌گیری کمی در مورد آن وجود دارد. منع فعالیت صنایع در شعاع ۱۲۰ کیلومتری تهران شامل فعالیت‌های رده دوم نمی‌شود‌. پس می‌توانید در نزدیکی شهرها مستقر شوید و نگرانی از این بابت وجود ندارد.

      اما در مورد شهرک صنعتی مورد نظرتان بهتر است از خود شهرک استعلام بگیرید. چون علاوه بر قواعد عمومی، گاه شرایط یا ملاحظات خاصی در یک شهرک وجود دارد که لازم است از آن‌ها مطلع باشید.

      پاسخ
  111. تیموری
    تیموری گفته:

    سلام ما برای تولید شناسه کالا اختصاصی میخوایم دریافت کنیم که شماره صنفی میخواد که ما نداریم یعنی جواز نداریم میخوایم جوازبگیریم و پروانه بهره برداری و … به چه صورت باید اقدام کنیم آدرسی یا سایتی که ثبت کنیم ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام؛

      مجوزی که باید دریافت کنید متناسب با نوع فعالیت‌تان فرق می‌کند. گاهی می‌توانید پروانه کسب صنفی بگیرید. گاهی باید پروانه صنعت و معدن دریافت کنید. گاهی باید از سازمان غذا و دارو مجوز بگیرید. به همین شکل ممکن است متولیان دیگری نیز برای صدور مجوز وجود داشته باشد.

      توصیه می‌کنم ابتدا مطالب راهنما و کامنت‌های دوستان‌تان را بخوانید. نهایتاً اگر هنوز در مورد مجوز مورد نیازتان به جمع‌بندی نرسیدید، نوع فعالیت‌تان را اعلام کنید تا در حد توان به سؤال‌تان پاسخ دهیم.

      ضمن این که عموم مجوزهای مورد نیاز را می‌توانید در سامانه مجوزها جستجو کنید. بدین منظور در گوگل عبارت سامانه مجوزها را پیدا کرده و در آن جا فعالیت مورد نظرتان را جستجو کنید.

      پاسخ
  112. گل محمدی
    گل محمدی گفته:

    سلام وقت بخیر
    شرمنده من میخوام کارگاه تولید جعبه پلاستیکی بزنم میخوام بدونم باید از کجا شرو کنم برا دریافت مجوز ؟؟

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام و وقت‌بخیر؛
      برای تولید جعبه‌ی پلاستیکی در مقیاس کارگاهی، ترجیحاً برای اخذ پروانه کسب صنفی اقدام بفرمائید.
      به درگاه ملی مجوزها مراجعه کرده، فعالیت‌های مرتبط را جستجو و گزینه‌ی مناسب را انتخاب کنید.
      ناگفته نماند باید فعالیتی را انتخاب کنید که در ارتباط با «تولید» باشد؛ پس مجوزهای «خرده‌فروشی» یا «عمده‌فروشی» را انتخاب نکنید.

      پاسخ
      • رضائی
        رضائی گفته:

        سلام بزرگوار وقتتون بخیر
        من می‌خوام جواز تاسیس بگیرم یه کارگاه تولیدی دارم و می‌خوام پروفیل pvcو upvc تولید کنم و محصولات چوب پلاست تولید کنم چطوری اقدام کنم وتو سامانه چیزی به عنوان چوب پلاست یا تولید پروفیل نداره کدوم گزینه رو باید انتخاب کنم و این که جواز کسب نمی‌خوام جواز تاسیس می‌خوام.

        پاسخ
        • میلاد اسمعیلی
          میلاد اسمعیلی گفته:

          با سلام،

          جواز تاسیس صرفا مقدمه‌ای برای انجام مقدمات و دریافت پروانه‌ی بهره‌برداری است. اگر واحد تولیدی‌تان فعال است و از حیث زیست محیطی در جای مناسبی هستید، می‌توانید مستقیما جهت دریافت پروانه بهره‌برداری اقدام کنید و جواز تاسیس نگیرید.

          در سامانه مجوزها، لزوما به همه محصولات اشاره نشده است و گاهی باید عناوین کلی را انتخاب کنید. من اطلاع کاملی از فرایند ساخت چوب پلاست ندارم. اما به نظرم می‌رسد که جزو فعالیت‌های مربوط به صنعت پلیمر و پلاستیک قرار می‌گیرد. در این صورت، چنین مجوزی در سامانه‌ پیش‌بینی شده است.

          پاسخ
          • رضا
            رضا گفته:

            با سلام خدمت جناب اسمعیلی
            بنده زمینی با کاربری مسکونی در بافت روستا دارم کهددر مجاورت منزل خودم هست .قصد دارم کارگاه تولید بلوک سیمانی راه اندازی کنم ایا نیاز به مجوز هست؟اگر هست از کجا باید اقدام کنیم؟ممنون

  113. بهار
    بهار گفته:

    سلام ببخشید من یک گارگاه تولید نان فانتزی و شیرینی دارم برای اخذ مجوز تولید باید به کچا مراجعه کنم؟ ایا باید مجوز سازمان غذا و دارو رو هم بگیرم؟ سریع ترین راه برای شروع تولید و توزیع محصولاتم در سطح کشور چیست

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با عرض سلام و احترام؛
      از طریق سامانه مجوزها اقدام فرمایید.
      اگر قصد توزیع محصولات‌تان به سراسر کشور را دارید، بله قطعاً به مجوز سازمان غذا و دارو هم نیاز خواهید داشت.

      پاسخ
      • مهدیه
        مهدیه گفته:

        سلام وقتتون بخیر ، ایا با پروانه کسب کشاورزی امکان پخش محصول شیرینی خشک حوزه شهر و هایپر مارکت ها وجود دارد؟

        پاسخ
  114. مرتضی
    مرتضی گفته:

    سلام، دوست من در شهرستان بصورت سنتی شیره سیب تولید می کند برای اینکه این کار را صنعتی کرده و کارخانه ای راه اندازی و بالتبع ایجار شغل برای چند نفر هم نماید منتها مجوز لازم را باید ظاهرا از جهاد کشاورزی اخذ نماید اما اظهار می دارد این حرفه و یا این محصول در لیست مشاغل جهاد قرار ندارد و مجوزی هم برای آن صادر نمی شود استارت کار برای گنجاندن این حرفه و این محصول در لیست جهاد قرار گرفته و منجر به اخذ مجوز (پروانه و یا هر چه نام دارد) شود.

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با عرض سلام و احترام؛
      متأسفانه در مورد مجوزهای جهاد کشاورزی و رویه‌های پیش‌بینی شده برای آن، تخصص کافی برای پاسخگویی به سؤال‌تان را ندارم.

      پاسخ
  115. حسین
    حسین گفته:

    سلام
    من میخوام تولیدی لیوان یکبار مصرف بزنم،باید از کجا مجوز بگیرم؟
    مرسی از پاسخ شما

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام؛
      باید پروانه بهره‌برداری از وزارت صنعت و معدن و پروانه بهداشتی ساخت از سازمان غذا و دارو بگیرید. البته در سامانه مجوزها نیز برای ایجاد ظروف یکبار مصرف آلومینیومی و گیاهی، پروانه صنفی صادر می‌شود.

      پاسخ
  116. سعیده
    سعیده گفته:

    سلام. پدرم مغازه نانوایی داره . من میخوام بسته بندی و توزیع نان رو انجام بدم باید پروانه سیب سلامت بگیرم. الان با جواز کسبی که به نام پدرم هست من میتونم برای پروانه به اسم خودم اقدام کنم ؟

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام و احترام؛

      امکان‌پذیر نیست‌. صاحب مجوز پدرتان هستند.

      اما می‌توانید خودتان پروانه‌ بسته‌بندی بگیرید، نان را از ایشان بخرید و پس از بسته‌بندی با برند خودتان عرضه کنید.

      پاسخ
  117. وحید
    وحید گفته:

    با سلام و تشکر از شما جناب اسماعیلی عزیز
    من میخاهم یک محلی رو در یک شهرک صنعتی اجاره کنم با این تفاوت که این مکان یه انبار کوچک در یک کارخانه بزرگتر هست یعنی در واقع من انبار بلا استفاده یک کارخانه دیگر رو میخام اجاره کنم حالا سوال من این هست که اولا این کار مشکلی برای من ایجاد میکنه یا خیر و دوم اینکه آیا من میتونم پروانه کسب بگیرم فقط یا حتما باید پروانه بهره برداری باشه و سوم اینکه اگر پروانه گرفتم مشکلی برام پیش میاد یا خیر
    ممنون از شما

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      سلام؛

      در مورد نوع مجوز، ملاک فعالیت مورد نظرتان است. یعنی صرفاً به واسطه این که می‌خواهید در شهرک صنعتی فعالیت کنید، نمی‌توانیم بگوییم که لزوماً پروانه بهره‌برداری دریافت کنید.

      در مورد اجاره‌ی انبار یک کارخانه، پاسخ به ملاحظات زیادی بستگی دارد. مثلاً باید دید خود شهرک صنعتی مورد نظرتان، چه ضوابطی در مورد اجاره یا انتقال املاک دارد. آیا انبار مورد نظر در قطعه زمین جداگانه‌ای است؟ در این صورت، کاربری آن چیست؟ حتی مفاد قرارداد اجاره‌ای که تنظیم می‌کنید مهم است. بنابراین مطمئن‌ترین کار این است که اولاً از خود شهرک در مورد این موضوع استعلام بگیرید. ثانیاً در صورت امکان به نهادی که متولی صدور مجوز است (حسب مورد اتحادیه یا وزارت صنعت و معدن) مراجعه کنید و نظرشان را جویا شوید.

      پاسخ
  118. حسین
    حسین گفته:

    سلام آقای اسماعیلی عزیز بنده در مشهد دفتر فروش برنج دارم و قصد راه اندازی شرکت فرآوری برنج در منطقه آزاد یا ویژه اقتصادی را دارم ولی شنیدم جهت این کار مجوز الان نمیدن آیا صحت داره؟ اگه راهی داره ممنون میشم راهنمایی بفرمائید و با توجه به اینکه حوزه فعالیت من خراسان رضوی و شمالی هست شما کدوم محل جهت انجام این کار پیشنهاد میدید

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام و احترام؛ متاسفانه در مورد فرآوری برنج و به طور کلی مجوزهایی که از سوی وزارت جهاد صادر می‌شوند، اطلاع دقیق ندارم.

      پاسخ
  119. مانی
    مانی گفته:

    سلام و عرض ادب خدمت آقای اسمعیلی
    در مورد تولید نوشمک میشه جواز نگیریم تولید کنیم
    وبعد بریم سراغ جواز با ۳.۴ میلیارد میشه تولید کرد
    ممنون از راهنمایی شما

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام.
      از حیث ضوابط، ابتدا باید جواز بگیرید. مخصوصاً که محصول شما در ارتباط با سلامت افراد است و به مجوز سازمان غذا و دارو نیاز دارد.
      اعلام نظر در مورد هزینه‌ها به تهیه طرح توجیهی و ارزیابی اقتصادی نیاز دارد. مثلاٌ باید ظرفیت تولید، فرایند ساخت، محل فعالیت و بسیاری از موارد دیگر را بدانیم و متناسب با آن‌ها، هزینه‌ها را محاسبه کنیم.

      پاسخ
  120. امیر
    امیر گفته:

    سلام روزخوش. اگه بخواهیم یه کارخانه تولید مواد غذایی توی روستا داشته باشیم فاصله تا طرح هادی جهت احداث چندمتر باید باشه؟ مجوزاشو از غذا و دارو باید بگیرم یا جهاد؟

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      سلام،
      پروانه کسب صنفی کفایت می‌کند.
      به درگاه ملی مجوزهای کشور مراجعه کنید.

      پاسخ
  121. محمود امیری
    محمود امیری گفته:

    سلام و عرض ادب
    بنده قصد راه اندازی خط تولید نوشمک رو دارم متوجه شدم که میتونم تو شهرک صنعتی شهر خودم تولید داشته باشم ولی سوالی دارم و اینکه نمیدونم برای راه اندازی کارخونه چه مقدار زمین باید خریداری کرد و آیا طرح های آماده ی توجیهی که تو سایتها هست معتبره یانه

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام و احترام؛

      با توجه به ظرفیت تولید مورد نظرتان، فرایند تولید را طراحی کنید. بر اساس فرایند تولید، تجهیزات مناسب را شناسایی کنید. سپس فضای مورد نیاز برای ماشین‌آلات، انبارها، حمل‌ونقل مواد و غیره را جمع بزنید. توضیحات دقیق‌تر را در مجموعه طرح‌ریزی مطالعه بفرمایید. ضمناً طرح‌های توجیهی موجود در اینترنت نیز می‌توانند برای تخمین فضای مورد نیاز مفید باشند.

      پاسخ
  122. جلالی نیا
    جلالی نیا گفته:

    سلام وقت شما بخیر
    ممنون بابت توضیحات مفیدتون .
    ما در زمینه‌ی تولید محصولات مراقبتی اسب فعال هستیم که البته خوراکی نیستند .
    این نوع محصولات در درگاه ملی مجوزها تعریف نشده اند .
    برای گرفتن مجوز تولید بایستی چیکار کنیم ؟

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام؛

      بستگی به نوع محصولات‌تان دارد.

      اگر محصولات‌تان از تجهیزات یا مواد مصرفی دامپزشکی است، پروانه‌هایی در ارتباط با کارخانجات تولیدکننده دارو، مواد مصرفی و ابزارهای دامپزشکی وجود دارد که در سامانه مجوزها تعریف شده‌اند.

      اگر محصولات‌تان ارتباطی با دامپزشکی ندارد و عنوان آن‌ها هم در سامانه درج نشده، دو حالت قابل تصور است.

      اول این که مقیاس کارتان در حد کارگاهی است؛ در این حالت فرایند ساخت یا جنس محصولات‌تان را مبنا قرار دهید و در سامانه یک پروانه کسب صنفی مناسب بیابید. مثلاً اگر محصولات پلاستیکی است، پروانه تولید اقلام پلاستیکی دریافت کنید.

      دوم این که اگر تولیدتان در حد صنعتی و با ظرفیت بالا است؛ در این حالت پروانه بهره‌برداری از وزارت صنعت و معدن دریافت کنید.

      پاسخ
  123. مریم لک
    مریم لک گفته:

    سلام وقت بخیر من یک شرکت ثبت شده دارم و برند هم همینطور میخوام مجوز تولید بدون کارخانه بگیرم و از ظرفیت خای شرکت های دیگه استفاده کنم …چه مدارکی احتیاج هست ؟ گواهی تولید مربوط به من هست یا شرکت سفارش گیرنده ؟ من همچنین با این مجوز میخوام برای افزایش طبقه برندم استفاده کنم … ممنون میشم راهنمایی کنید ….

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      با سلام و وقت بخیر؛

      مدارک لازم، همان مدارک معمول به علاوه: قرارداد تولید با تولیدکننده اصلی، گواهی ثبت شرکت و گواهی نشان تجاری است. گواهی تولید مربوط به تأمین‌کننده اصلی است که با آن قرارداد می‌بندید. این تأمین‌کننده باید حتماً پروانه بهره‌برداری داشته باشد. همچنین گواهی نشان تجاری باید به اسم شرکت باشد، نه خودتان. ضمن این که باید دفتر کار داشته باشید و مدارک مربوط به آن را ارائه دهید.
      در ارتباط با سوال آخر، اصل بر این است که چنان چه مجوز تولید یک محصول یا ارائه یک خدمت را داشته باشید یا بتوانید ظرف مهلت مقرر مجوز را دریافت کنید، ثبت علامت در طبقه مربوطه امکان‌پذیر است.

      پاسخ
      • مریم لک
        مریم لک گفته:

        ممنونم از پاسختون
        اگر شرکتی که ظرفیت خالی دارد پروانه بهره برداری جهاد کشاورزی داشته باشد به جای صنعت و معدن مشکلی پیش میاد ؟

        پاسخ
        • میلاد اسمعیلی
          میلاد اسمعیلی گفته:

          مطابق دستورالعمل صدور گواهی فعالیت تولید بدون کارخانه، شما باید حداقل یک قرارداد با تولیدکننده‌ای داشته باشید که «پروانه بهره‌برداری» دارد. اما پروانه بهره‌برداری چیست؟ در بخش تعاریف همین دستورالعمل آمده: «سندی است که برای فعالیت واحد صنعتی توسط سازمان پس از بررسی صادر می‌شود». منظور از سازمان هم: «سازمان صنعت، معدن و تجارت استان‌ها» است. پس همانطور که می‌بینیم، مطابق دستورالعمل، ظاهراً پروانه‌ای مورد نظر است که توسط سازمان صنعت و معدن و تجارت صادر شده باشد. اما به خاطر داشته باشید فارغ از این که تفسیر ما از مصوبات چیست، باید ببینیم متولیان صدور مجوز چه تفسیری دارند و چگونه عمل می‌کنند. برای همین حتماً از نهاد مربوطه استعلام بگیرید تا ببینید آیا پروانه صادره از سازمان‌های دیگر را می‌پذیرند یا خیر.

          پاسخ
  124. جاسم پورنصیری
    جاسم پورنصیری گفته:

    سلام، وقت بخیر. جناب من برای خط تولید مواد پلاستیکی و همچنین تولید دستمال کاغذی باید از صنعت و معدن مجوز بگیرم یا نه؟

    پاسخ
    • میلاد اسمعیلی
      میلاد اسمعیلی گفته:

      سلام و وقت‌بخیر؛

      هم برای تولید مواد پلاستیکی و هم برای تولید دستمال کاغذی، می‌توانید پروانه کسب صنفی دریافت کنید و نیازی به پروانه وزارت صمت نیست.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *