اپیزود سوم رادیو ویکی تولید :

کپی کردن ایده ها و کسب و کارها

چقدر خوب بود اگر دستگاهی برای پیشگویی وجود داشت که آینده ی کسب و کارها را نمایش داده و میتوانستیم با خیال آسوده آنها را مقایسه و بهترینشان را انتخاب کنیم، امکانی که ظاهرا وجود ندارد اما نتایج آن بواسطه ی راهکارهای دیگری قابل دریافت است.

بسیاری از کسب و کارها در داخل یا خارج از کشورمان اجرا شده و احتمال موفقیت یا شکست آنها سنجیده شده است، بعبارت ساده تر آزمایشگاه بزرگی بوجود آمده که مقصد نهایی هر ایده و مسیرش را در اختیارمان قرار خواهد داد، علی الخصوص کسب و کارهای خارج از ایران و ایده هایی که نمونه های موفق داخلی نداشته و نوآورانه و بکر محسوب میشوند.

در دهه ی اخیر بعضی از استارتاپهای موفق ایرانی از این روش بهره مند شده و با الگوبرداری صحیح از کسب و کارهای خارجی به نتایج قابل قبولی دست یافته اند، مثلا دیجی کالا نمونه ی آمازون (Amazon)، اسنپ و تپسی نمونه های اوبر(Uber) و نت برگ و تخفیفان نمونه های موفقی از گروپان (Groupan) هستند.

چرا الگوبرداری از کسب و کارهای موفق راهکار خوبیست؟

بخش زیادی از نیازهای جوامع یکسان است و به همین علت پاسخ های مشترکی برای آنها وجود دارد. مساله ی اصلی نحوه ی پاسخگویی به این سوالات است که نهایتا به شکل گیری کسب و کارهای جدید منجر خواهد شد و الگوبرداری از کسب و کارهای موجود در سایر کشورها همچون داشتن حل المسائلی است که مجموعه ای از پاسخ های مختلف را در اختیار شما قرار میدهد و میتوانید متناسب با تجربه یا علایق خود، موارد را مقایسه کرده و بهترین جواب را انتخاب نمایید.

از سوی دیگر بدون استفاده از این کتاب یا بهره مندی از نظرات مشاوران لازم است به تنهایی پاسخ مناسب را بیابید که  فرآیندی طولانی و مخاطره آمیز است و نیازمند صرف زمان و هزینه برای ارزیابی پاسخهای خود خواهید بود.

در ادامه مهمترین مزایای الگوبرداری از کسب و کارهای موفق مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

مسیری روشن به دور از ابهامات اولیه

فقدان آگاهی و تجربه ی کافی در هنگام شروع کسب و کار ابهامات زیادی به وجود میاورد که “خاک خوری”  یا “دوره ی ارزیابی کسب و کار” نامیده میشود و سپری کردن آن، شناسایی مسیر و هدف گذاری کوتاه مدت را برای صاحبین کسب و کار امکان پذیر خواهد کرد.

این نقطه دقیقا مرحله ی سقوط بسیاری از کسب و کارها به پرتگاه شکست است و باید با برنامه ریزی دقیق سپری شود.

کاهش هزینه های معرفی خدمات و جذب مشتری

در راهنمای ایجاد بوم مدل کسب و کار در خصوص انواع ارزشها به تفصیل سخن گفتیم و خاطر نشان شد که معرفی محصولات یا خدمات کاملا جدید، نیازمند بودجه های عظیم تبلیغاتی برای شناساندن آن به مشتریان هدف است، بعبارتی آنها علاوه بر آنکه چیزی از شما نمیدانند از روشهای ارائه ی خدمات یا ویژگیهای محصولات شما نیز بی خبر هستند و اطلاع رسانی عمومی کار آسانی نیست.

با الگوبرداری از کسب و کارهای مطرح بین المللی این شانس وجود دارد که بخش زیادی از جامعه قبلا تحت تاثیر تبلیغات آنها قرار گرفته باشند و با صرف هزینه های کمتر و زمانی کوتاهتر اقدام به جذب مشتریان نمایید. همچنین با بررسی کمپینهای تبلیغاتی صورت گرفته در سایر کشورها (در خصوص همان برند خاص) مسیر تقریبا روشن و آماده ای برای بازاریابی محصولات و خدمات خود خواهید داشت که امتیاز بزرگی محسوب میشود.

انعطاف پذیری بالا

زمانیکه کسب و کار شکل گرفته و آغاز میشود، ایجاد تغییر در آن و اصلاح زیرساختها هزینه و زمان چند برابری اقتضا میکند. از طرفی مشتریان به نحوه ی ارائه ی خدمات یا محصولات شما عادت کرده و تغییر آن میتواند از وفاداری مشتریانتان بکاهد،  لذا تغییرات ریسک بالایی خواهند داشت.

روش الگوبرداری از کسب و کارهای دیگر انعطاف پذیری بالایی را در اختیار شما قرار میدهد، چرا که قبل از هر اتفاقی قادر خواهید بود نمایی کلی از کسب و کار را مشاهده و ضعف های آن را شناسایی نمایید.

با بهینه سازی فرآیند ارائه ی خدمات (و تولید محصولات) یا اصلاح مدل کسب در آمد میتوانید کسب و کاری بهینه تر و قدرتمندتر از نمونه ی اولیه ایجاد کنید.

برندسازی سریع و کم هزینه

با الگوبرداری از برندهای بزرگ و شناخته شده بخش زیادی از اعتبار آنها به کسب و کار شما انتقال داده میشود، بعبارتی مخاطبان نمونه ی داخلی را هم ردیف برند اصلی دانسته و بصورت پیش فرض اعتبار زیادی برای آن قائل خواهند شد و با استراتژی هدفمند میتوان ذهنیت موجود را در ذهن مشتریان تثبیت کرد.

برای اینکار میتوانید از الگوهای تبلیغاتی و روشهای بسته بندی مشابهی استفاده کنید تا تداعی گر برند اصلی باشند، با این حال توصیه میکنیم نام برند خود را بصورت فریبنده و مشابه با برند اصلی انتخاب نکنید چرا که اصالت کسب و کار شما را تا حد زیادی خدشه دار خواهد کرد و خود عاملی برای کاهش اعتبار شما محسوب خواهد شد.

جذب آسانتر سرمایه گذار

مهم ترین هدف سرمایه گذاران ایجاد حاشیه سود بیشتر و بزرگترین چالش آنها کسب اطمینان از قابلیت توسعه پذیری و رشد کسب و کارهای نوپا است، لذا دور از انتظار نخواهد بود که فرآیند متقاعدسازی و جذب سرمایه گذار، طولانی و دشوار باشد.

ارائه طرح الگوبرداری شده از کسب و کارهای شناخته شده، علی الخصوص زمانیکه نمونه های موفق و مشابه داخلی نداشته باشند و افراد متخصصی معرفی کرده باشید، جذابیت بالایی برای سرمایه گذاران خواهد داشت.

مهمترین نکات برای الگوبرداری از کسب و کارها

با بررسی فرآیند رشد کسب و کارها بخش زیادی از مسیر الگوبرداری ترسیم خواهد شد، با این حال شرایط اجرای ایده یکسان نیست و همین عامل میتواند نتایج متفاوتی رقم بزند و لازم است نکاتی را مورد نظر قرار دهید که در ادامه ی مقاله فهرست شده است.

اول بودن شرط پیروزی نیست

برای اجرای هر ایده (چه نوآورانه و چه الگوبرداری شده از سایر کسب و کارها) نفرات و گروه های مختلفی اقدام خواهند کرد که ممکن است برای بسیاری از صاحبین ایده حس ناخوشایندی بوجود آورد، با این حال موفقیت شما دقیقا در گروی تغییر این طرز تفکر و احساس اشتباه است چرا که نه اپل اولین تولیدکننده ی موبایل بوده و نه آمازون اولین فروشگاه اینترنتی.

یک مثال خوب ایرانی برای این مورد برندهای نت برگ و تخفیفان هستند که دقیقا از ایده ای مشترک بوجود آمده اند اما سهم مناسبی از بازار هدف را در اختیار دارند.

ابعاد پنهان را دست کم نگیرید!

همچون درختی که ریشه در خاک دارد، بخش زیادی از تاریخچه و اجزای تشکیل دهنده ی کسب و کار پنهان است. علاوه بر اینکه گاها شرکتها بسیاری از روشها و استراتژی های خود را نمایش نداده یا بصورت کاملا نامحسوس از شرایط خاص افتصادی و اجتماعی بهره برداری میکنند، لذا زمانی کسب و کار الگوبرداری شده موفق است که در شناسایی بخش زیادی از اجزای مهم کسب و کار اصلی، عملکرد صحیحی داشته باشد.

اشتباه در زمانبندی و محاسبه ی  هزینه

همانطور که در اپیزود دوم رادیو ویکی تولید گفته شد اصلیترین عامل توقف یک استارتاپ کمبود منابع مالی است.

بعنوان یک قاعده ی کلی همواره بخش قابل توجهی از هزینه های شروع کسب و کار در محاسبات اولیه وجود ندارد، علی الخصوص در فرآیندهای الگوبرداری بعلت روشن بودن مسیرساده انگاری زیادی در محاسبات هزینه صورت میگیرد.

معمولا هزینه ی راه اندازی یک کسب و کار، سه تا چهار برابر هزینه های  محاسبه شده است و اگر پیش از شروع برای تامین مالی آن برنامه ریزی نکرده اید احتمالا پروسه ی موفقی پیش روی شما وجود نخواهد داشت.

به قوانین کشور احترام بگذارید

در بررسی های خود حتما به قوانین رایج کشور توجه نمایید، ممکن است اجرای بعضی از آنها در داخل کشور شامل محدودیت های قانونی باشد مثلا استارتاپ Swifto برای پیدا کردن سگ گردان مناسب برای پیاده روی روزانه ی حیوان خانگی شماست که احتمالا نمونه ی الگوبرداری شده ی آن با قوانین کشورمان سازگاری نخواهد داشت.

بیش از ۹۰ درصد کسب و کارها از نبود زمان کافی رنج میبرند و در این شرایط فعالیت غیرقانونی شما میتواند بخش زیادی از تمرکزتان را به سمت مسائلی منحرف کند که اصولا تاثیری در رشد کسب و کارتان نداشته است، همچنین محدودیت های قانونی میتواند به تنهایی عامل شکست برندتان باشد.

یک پیشنهاد شنیدنی و مفید …

در اپیزود سوم رادیو ویکی تولید چند نمونه از بهترین کسب و کارهای موفق در سایر کشورها مورد بررسی قرار گرفته که در حال حاضر نمونه های موفقی در کشورمان ندارند.

برای شنیدن این قسمت با عنوان “کسب و کارهای بکر در ایران”  روی لینک کلیک کنید.

 

 

 

شاید عناوین زیر برای شما مفید باشند:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *