اپیزود چهارم رادیو ویکی تولید :

برترین کمپینهای تبلیغاتی قرن 21

مجله ی Advertising Age در یکی از کاملترین و معتبرترین مقالات خود، پانزده کمپین تبلیغاتی برتر قرن بیست و یکم را معرفی کرده که تحسین بسیاری از صاحبنظران این حوزه را در پی داشته است.

البته که امروز در سال ۲۰۲۰ میلادی، در اوایل مسیر پر فراز و نشیب قرن بیست و یکم قرار گرفته ایم و این فهرست تا پایان آن دستخوش تغییرات زیادی خواهد شد، پس با بررسی مقاله ی Top Ad Campaigns of the 21st Century و سایر منابع، پنج کمپین برتری که کماکان (در لحظه ی نوشتار این مطلب) تاثیرگذارترین تبلیغات قرن بیست و یکم محسوب میشوند برای شما عزیزان انتخاب کرده  و در اپیزود چهارم رادیو ویکی تولید (با عنوان برترین کمپین های تبلیغاتی قرن ۲۱) مورد بررسی قرار داده ایم که عبارتند از:

  • کمپین تبلیغاتی “پروژه شیر آب” (Tap Project) به سفارش UNICEF و اجرای آژانس تبلیغاتی Drago5
  • کمپین تبلیغاتی “مرغ سلطه پذیر” (Subservient Chicken) به سفارش Burger King و اجرای آژانس تبلیغاتی CP+B
  • کمپین تبلیغاتی “استراتوس” (Stratos) به سفارش Red Bull و سقوط آزاد فلیکس بامبارتنر
  • فیلمهای تبلیغاتی BMW در قالب مجموعه ی The hire و با اجرای آژانس تبلیغاتی Fallon
  • کمپین Real Beauty شرکت Dove با اجرای آژانس تبلیغاتی Ogilvy & Mather Toronto

کمپین تبلیغاتی پروژه شیر آب (Tap Project)

این کمپین خلاقانه در سال ۲۰۰۷ توسط شرکت تبلیغاتی Drago5 و به سفارش UNICEF بمنظورجمع آوری کمکهای مردمی برای تامین آب مناطق محروم شکل گرفته و در سالهای دیگر (علی الخصوص سال ۲۰۱۴) به شکلهای دیگری اجرا شده است.

سفارش یک لیوان آب پر شده توسط لوله کشی شهری (آب شیر) در رستوران فاقد هزینه و رایگان است، مجریان کمپین از مردم تقاضا کردند که در روز جهانی آب بجای خرید آب معدنی، از آب شیر استفاده کنند و در ازای آن یک دلار پرداخت نمایند.

تبلیغات یونیسف برای تامین آب کودکان ساکن در مناطق محروم

همچنین UNICEF اعلام کرد بازای هر یک دلار، به مدت ۴۰ روز آب بهداشتی یک کودک محروم تامین خواهد شد و بعبارتی دیگر مشتریان با سفارش ندادن آب معدنی و خرید هر لیوان Tap Water میتوانستند یک کودک را برای ۴۰ روز از تشنگی نجات دهند.

طرح تبلیغاتی UNICEF برای جمع کردن کمک از مشتریان رستورانها در سال 2007

آنها برچسبهایی با لوگوی Tap Water در اختیار رستورانها قرار دادند (برای چسباندن به لیوانها) و ایده ی کمپین به شدت مورد حمایت رستورانها و مردم قرار گرفت.

کمپین تبلیغاتی Tap Water از یونیسف و اجرای کمپانی دراگو 5

نکته: Tap در انگلیسی به معنای شیر آب است و به همین علت، از برند Tap Water برای نامگذاری این لیوانها استفاده شده است.

 

کمپین تبلیغاتی تپ واتر یونیسف

 

کمپین تبلیغاتی مرغ سلطه پذیر (Subservient Chicken)

این کمپین اولین نوع تبلیغات غیر خطی و تعاملی موفق محسوب میشود و به همین علت حائز اهمیت و تاثیرگذار است.

در سال ۲۰۰۴ رستوران زنجیره ای Burger King برای محصول جدید خود تبلیغات تلویزیونی با شخصیت مرغی بنام  Subservient Chicken آغاز کرد که کاملا مطیع است و به حرف سایرین عمل میکند. (این شخصیت در حقیقت یک انسان واقعی با لباس مبدل مرغ است)

تبلیغات برگر کینگ برای ساندویچ مرغ معروفش یا همان Subservient Chicken

هدف اصلی آن بود که مشتریان بدانند در رستورانهای برگرکینگ میتوانند محتویات ساندویچ مرغ را به سلیقه ی خود سفارش دهند، اما ویژگی بارز این کمپین در خلاقیتی است که آژانس تبلیغاتی CP&B برای اثرگذارتر کردن آن مورد استفاده قرار داده است.

آژانس CP&B همزمان با تبلیغات تلویزیونی سایتی را راه اندازی کرد که کاربران با ورود به آن میتوانستند تصاویر زنده ی یک انسان با لباس مرغ Subservient Chicken را مشاهده نمایند و به چت کردن با او بپیردازند؛ نکته ی جالبتر آن بود که آن فرد عجیب در وبکم به دستورات تایپ شده توسط کاربران عمل میکرد. (دستوراتی مثل بال زدن، پریدن، آواز خواندن، نشستن، برخاستن و …)

تبلیغات غیرخطی توسط برگرکینگ، کمپین Subservient Chicken

اما در سوی دیگر ماجرا، تمامی تصاویر بصورت هنرمندانه ای از پیش ضبط شده و با قدرت کدنویسی در کنار یکدیگر قرار گرفته بودند و نتیجه ی به حدی تمیز و واقعی بود که توانست در مدت زمانی کوتاه مخاطبان زیادی را جذب نماید و تبلیغاتشان بارها و بارها در محاورات مردم تکرار شود.

تبلیغات مرغ سلطه پذیر توسط رستوران برگرکینگ

لازم به ذکر است که امروزه نمونه های زیادی از این تبلیغات وجود دارد، اما این کمپین در سال ۲۰۰۴ اولین نمونه ای بود که از چنین روشی برای جذب ویروسی مشتریان استفاده کرده است.

کمپین تبلیغاتی کینگ برگر

کمپین تبلیغاتی ردبول استراتوس (Red Bull Stratos Project)

روزانه با اسپانسرهای زیادی مواجه میشویم که رویدادهایی همچون مسابقات ورزشی، همایشها، برنامه های تلویزیونی و … را پشتیبانی میکنند؛ با این حال تا به امروز هوشمندانه ترین نوع اسپانسرشیپ متعلق به شرکت رد بول بوده که علاوه بر ثبت یک رویداد تاریخی، اعتبار و سود زیادی را به سوی آنها سرازیر کرده است.

پروژه تبلیغاتی ردبول برای سقوط آزاد از خارج از جو کره ی زمین

ردبول شرایطی را فراهم کرد که در تاریخ ۱۴ اکتبر ۲۰۱۲ ، با سقوط فلیکس بامگارتنز از ارتفاع ۳۹ کیلومتری سطح زمین (خارج از جو) پنج رکورد جهانی مختلف شکسته و اولین سقوط آزاد با سرعتی بالاتر از سرعت صوت ثبت گردد، رویدادی تاریخی که در هزاران روزنامه، مجله و وبسایت به نام ردبول ثبت شده و توانسته است تنها در یک بازه ی ۶ ماهه فروش ردبول را ۷ درصد افزایش دهد. (۱٫۶ بیلیون دلار فروش سالیانه)

سقوط آزاد Redbull Stratos

این سقوط در ۸۰ ایستگاه تلویزیونی و ۵۰ کشور مختلف دنیا به نمایش درآمده است و رکورددار بیشترین بازدید اینترنتی میباشد.

ردبول استراتوس

احتمالا تصویر نوستالژیک زیر، پروژه استراتوس را برای بسیاری از افراد یادآوری میکند.

پروژه تبلیغاتی Red Bull Stratos

 

مجموعه فیلم های The hire در کمپین تبلیغاتی BMW

برای اولین بار در سال ۲۰۰۱ کمپانی BMW با همکاری شرکت تبلیغاتی Fallon، مجموعه سریالی جذابی بنام The hire  منتشر کرد که توانست فروش BMW را در نخستین سال انتشار به میزان ۱۲ درصد افزایش دهد.

داستان سریال در مورد راننده ای است که با خودروی سواری BMW خود، مسافران یا محموله های خاصی را جابجا میکند و سرشار است از جلوه های ویژه، ستارگان مشهور و تهیه کنندگان توانمند سینما که در کنار یکدیگر مجموعه ای جذاب و کاربرپسند خلق کرده اند.

فیلمهای تبلیغاتی شرکت BMW

این اقدام BMW از دو نظر ریسک بالایی داشته و حائز اهمیت است؛

اول آنکه مجموعه ی The Hire اولین سریال ویدئویی با کیفیت محسوب میشود که از طریق اینترنت منتشر شده و دوم

آنکه در زمان خود گران قیمت ترین مجموعه ی ویدئویی با هدف تبلیغاتی (نه فروش) بوده است.

پس از انتشار این مجموعه و استقبال بی نظیر کاربران، خودروسازان دیگری نیز برای الگوبرداری از The Hire اقدام کرده اند که کماکان هیچ از یک آنها به چنین موفقیتی دست نیافته اند.

کمپین Real Beauty شرکت Dove

تقریبا تمامی منابع صاحب نظر در حوزه ی تبلیغات، کمپین Real Beauty را تاثیرگذارترین تبلیغ قرن بیست و یکم قلمداد کرده اند و شرکت Dove با کمک آن توانست علاوه بر ارتقای سطح برند و فروش خود،  تاثیر مثبتی در فرهنگ جامعه داشته باشد.

کمپین تبلیغاتی Real Beauty  شرکت Dove

نقطه ی آغازین این کمپین بیلبوردهایی بودند که در مورد زیبایی بانوان نظر سنجی میکردند، تصاویر درج شده در این قسمت تنها نمونه هایی از این موارد است.

کمپین تبلیغاتی Dove

و نمونه ی بعدی :

تبلیغات بیلبوردی شرکت داو

در گام بعدی نتایج با کمک مطالعات علمی و اساتید دانشگاه مورد ارزیابی قرار گرفته و مشخص شد اکثر بانوان خود را زیبا نمیدانند در حالیکه از نظر عموم افراد جامعه جذاب هستند، پس دراین مرحله علاوه بر ادامه ی نظرسنجی از بیلبوردهایی برای افزایش اعتماد بنفس بانوان استفاده کردند.

بیلبوردهای تبلیغاتی شرکت داو

نظرسنجی ها نشان میدهد که کمپین زیبایی حقیقی توانست در یک بازه ی ده ساله طرز فکر بخش زیادی از جامعه را تغییر دهد و در ملاکهای زیبایی سنجی تاثیرگذار باشد، به حدی که نحوه ی آرایش و انتخاب بازیگران در پروژه های سینمایی و تیزرهای تبلیغاتی تا حد زیادی دست خوش تغییرات شد.

کمپین زیبایی حقیقی شرکت داو

در صورتیکه علاقمند به کسب اطلاعات کاملتر هستید میتوانید شنونده ی اپیزود چهارم رادیو ویکی تولید باشید.

شاید عناوین زیر برای شما مفید باشند:

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *