کار آنها تخریب ایده است …

ممکن است ساعت ها برای کسب و کار یا ایده ی جدیدتان وقت صرف کرده یا طی مراجعات حضوری کسب و کارهای مشابه را بررسی و به محاسبه ی سود و زیان آن پرداخته باشید. احتمالا در گوگل جست و جو، منابع مختلف را مطالعه و طرحتان را روی کاغذ پیاده سازی کرده اید.

همه چیز برای اجرای یک ایده ی ظریف و نوپا فراهم است و در این زمان سرنوشت ساز تصمیم میگیرید با یکی از دوستان همه چیزدانتان مشورت نمایید، همان هایی که عاشق جمله ی “دیدی گفتم …” هستند و درخصوص اکثر مسائل جهان هستی به بحث و تبادل نظر میپردازند.

شما ساعت ها برای خلق ایده هایتان وقت صرف کرده اید  و دوستتان در کسری از ثانیه همه چیز را تحلیل می کند و با تاملی فلسفی میگوید ” این کار جواب نخواهد داد!” یک شلیک برای تخریب ایده هایی که برایشان زحمت کشیده اید!

به جرات میگویم بسیاری از ایده ها نیازمند ساعت ها بررسی دقیق و تخصصی هستند! مگر آنکه مشاوران بارها مشابه آن را تکرار کرده باشند. (نه فقط چند بار)

به این فکر کنید که چند درصد از ایده هایتان صرفا با نظرات دیگران به فراموشی سپرده شده است؟ هرچند  مقصر اصلی شما هستید که از ایده ی حساس و ظریفتان محافظت نکرده اید.

اپیزود اول رادیو ویکی تولید :

چرا نظرات دیگران برای ما اهمیت دارد؟

احتمالا به یاد نخواهید داشت؛ زمانی که کودکی دو ساله بودید درک صحیحی از محیط اطراف و بایدها و نبایدهای آن نداشته و بدون دانستن علت برای انجام بسیاری از کارها تنبیه شده اید.

به مرور زمان آموختید برای تصمیمات و رفتارتان از تایید والدین و اطرافیان اطمینان حاصل کرده و از تنبیه یا عواقب آن پیشگیری نمایید؛ تاییدی که لزوما کلامی نیست و گاها با نگاه کودک به چهره ی والدین و بررسی حالت آن (خشمگین، خوشحال یا معمولی) رخ میدهد. (حتما کودکانی را دیده اید که قبل از شروع هر کاری ابتدا به چهره ی یکی از والدین خود نگاه میکنند)

نظرات دیگران برای شما مهم است

شما از کودکی برای اهمیت دادن به نظرات دیگران تربیت شده اید. در آن زمان با انجام هر کار به ظاهر ساده ای ممکن بود با عصبانیت یا خشم اطرافیان روبه رو شوید، بعبارتی کودک انسان قبل از هر تصمیم یا عملکرد جدید نگران نارضایتی اطرافیان یا عواقب غیر قابل پیش بینی آن است.

پس از سالها این ترس کودکانه در وجود شما ریشه دوانده و رشد کرده است، یاد گرفته اید قبل از هر تصمیم جدیدی از نظرات دیگران مطلع شوید چرا که نگران عواقبی هستید که به ذهن دیگران رسیده اما شما از درک آنها عاجز هستید … غافل از آنکه شرایط کنونی بسیار متفاوت است.

چرا بعضی افراد همه چیز را میدانند ؟

افراد همه چیز دان عموما در دو دسته قابل طبقه بندی هستند : دسته اول افرادی هستند که بصورت کلی فاقد هرگونه تخصصی بوده و صرفا بر مبنای دانش و تجربه ی سطحی خود در خصوص تمامی مسائل اظهار نظر میکنند. هر چند یکی از دنیای امروز دنیای تخصص هاست، با این حال کارشناسی کردن مسائل مختلف و تخریب ایده ها برای بسیاری از افراد لذت بخش است، لذتی که میتواند برای دیگران مخرب باشد و آینده ی آنها را تحت تاثیر قرار دهد.

افراد همه چیزدان

دسته ی دوم افرادی هستند که در بعضی زمینه های خاص تخصص داشته و مشاوران خوبی هستند. متاسفانه بعضی از این افراد تحت تاثیر اعتماد بنفسی که در حوزه ی تخصصی خود بدست آورده اند در سایر حوزه ها نیز خود را صاحب نظر دانسته و نظرات آنها میتواند بسیار گمراه کننده تر از مشاوران دسته ی اول باشد.

اگر شما هم جزو این دو دسته هستید و با نظرات غیرتخصصی خود دیگران را به اشتباه می اندازید به خاطر بسپارید در قبال اعتماد دیگران مسئولیت سنگینی بعهده دارید. ممکن است نظرات شما ایده هایشان را نابود کرده یا انگیزه هایشان را برای همیشه تحت تاثیر قرار دهد، از سویی دیگر امید واهی به سایرین و تشویق آن ها به پیمودن مسیری اشتباه میتواند هزینه های گزافی داشته باشد.

در قبال انسان ها مسئولیت پذیر باشیم … گاهی عبارت “نمیدانم” ارزشمندترین هدیه ی شما به آنهاست! تخریب ایده کار یک مشاور دلسوز نیست.

پس ایده هایمان را با کسی مطرح نکنیم ؟

مطرح شدن ایده ها و شنیدن نظرات دیگران میتواند در شکل دهی ایده و بهینه سازی آن تاثیر فوق العاده ای داشته باشد، با این حال مشورت با گروهی از افراد همواره به تخریب ایده ها منتهی میشود!

سکوت بهترین گزینه است ؟

بخاطر داشته باشید هیچگاه مسائل حائز اهمیت را با افراد همه چیزدان مطرح نکنید، بلکه با متخصصان یا دوستانی مشورت نمایید که از گفتن “نمیدانم” ابایی نداشته و دلسوزانه شما را در کشف زیر و بم و نکات کلیدی ایده هایتان راهنمایی نمایند.

چگونه ایده هایمان را ارزیابی کنیم ؟

در این خصوص مقاله و فایل صوتی منتشر کرده ایم که بصورت مفصل به شما در ارزیابی ایده هایتان راهنمایی خواهد کرد، برای دسترسی به این مقاله یا شنیدن فایل صوتی روی لینک زیر کلیک نمایید :

مقاله با عنوان انتخاب و بررسی ایده (بخصوص برای مراکز تولیدی)

بهترین مشاوران شما چه افرادی هستند ؟

ترجیح بسیاری از صاحبان ایده آن است که از راهنمایی های مشاوران کسب و کار استفاده نمایند علی الخصوص که بسیاری از جلسات مشاوره بصورت رایگان و با تشریفاتی لوکس برگزار میشوند.

پیش از هر چیز تقاضا میکنم هیچگاه در تصمیم گیری های مهم خود تحت تاثیر ظواهر امور قرار نگیرید! بسیاری از آنها برای کسب درآمد اقدام به تخریب ایده ی شما میکنند تا در مسیری دیگر برای آنها درآمدزا باشید.

بهترین مشاوران شما چه کسانی هستند

کلیدی ترین نکته آن است که هیچ مشاوری نمیتواند در تمام حوزه های کسب و کار صاحب نظر باشد و اگر چنین باشد احتمالا مشاور قابل اعتمادی نیست و نظراتش قابل اتکا نخواهد بود،  بعنوان مثال ممکن است مشاوری در حوزه ی تولید مواد شوینده متخصص و صاحب نظر باشد و قاعدتا مشاوره ی او در خصوص تولید قطعات خودرو جامع و دقیق نیست؛ هر چند بسیاری از مشاوران ایده ی شما را بگونه ای جهت دهی میکنند که در راستای تجربیاتشان قرار بگیرد و نهایتا از منافع مالی بیشتری بهره مند شوند.

آنچه در کاغذ میبینید بسیار متفاوت با عرصه ی صنعت است، گاها تمامی محاسبات رضایت بخش است اما عملا سود چندانی وجود ندارد، و این دانش تنها از طریق تجربه قابل حصول است. بهترین مشاوران آنهایی هستند که بصورت کاملا حقیقی مشابه ایده ی شما را اجرا کرده و جواب گرفته باشند. قاعدتا چنین مشاورانی گران تر هستند و براحتی در دسترس قرار نخواهند گرفت.

بهترین مشاوران شما اشخاصی هستند که حوزه ی تخصصی مشخصی داشته و در  حوزه ی فعالیت شما رزومه ی قابل دفاعی دارند، چنین افرادی معمولا شناخته شده هستند و با کمی پرس و جو از فعالان آن حوزه به راحتی در دسترس شما قرار خواهند گرفت.

بسیاری از مشاوران تفاوت چندانی با دوستان همه چیزدانتان ندارند. حتما و اکیدا از مشاورانی استفاده کنید که در حوزه های مشخصی فعالیت میکنند و رزومه ی مشخصی دارند. آنها میدانند که تخریب ایده مساوی با پایان اعتبارشان خواهد بود.

جنس شما از پوست و گوشت است … !

فکر میکنید تاثیرپذیری اندکی دارید و محیط و نظرات سایر افراد تاثیری در انگیزه و نظرات شما ندارد؟ اشتباه نکنید … بسیاری از انگیزه ها تحت تاثیر ضمیر ناخودآگاه بوده و کنترلی روی آنها ندارید. مهم ترین عامل پیشبرنده ی ایده ها، انگیزه های نهفته در وجود شما است.

نظرات مثبت یا منفی اطرافیان بصورت تدریجی در نحوه ی تفکر و ارزیابی شما تاثیرگذار خواهد بود، تاثیری بسیار چشمگیر و غیرقابل کنترل که تکلیف آینده ی ایده هایتان را روشن میکند.

اطرافیان شما تا حد زیادی کنترل کننده ی طرز فکر و سبک زندگی شما هستند. قطعا زمانیکه نظرات دیگران را جویا میشوید مغز شما آمادگی پذیرش بخش زیادی از نظرات آنها را خواهد داشت. اصولا نظرخواهی شما بی علت صورت نگرفته و این در حالی است که بسیاری ادعا میکنند صرفا خواهان کسب اطلاع از  نظرات مثبت و منفی دیگران هستند و نهایتا مسیر خود را پیش خواهند رفت!

تاثیرپذیری افراد

اگر نظر سایرین بی اهمیت است چه لزومی دارد برای دریافت آن انرژی صرف نمایید؟ نظرات مثبت و منفی زمانی قابل اتکا هستند که توسط افراد صاحب نظر مطرح شوند. ممکن است نظرات متخصصین در یک مساله متفاوت باشد و در این حالت بررسی نظرات مثبت و منفی آن ها قابل بررسی و حائز اهمیت است، لیکن نظرات بی پایه و غیر تخصصی عموم افراد جز منحرف کردن شما  تاثیری نخواهند داشت.

متخصصان در سایه یا همه چیزدان های نقاب دار!

سایت های زیادی در قالب انجمن ها (Forumes)، مقالات و دستورالعمل ها  به بررسی کسب و کارهای مختلف  پرداخته و نظرات تخصصی ارائه مینمایند، در این میان ممکن است بعضی افراد همه چیزدان بصورت مخفیانه و با نقاب متخصص  در مقام پاسخگویی به سوالات شما قرار گیرند و راهکار صحیح آن است که صرفا بر پایه ی چنین محتویاتی تصمیمگیری قطعی نکنید.

همه چیزدان های متخصص نما

موفقیت یک کسب و کار نیازمند عبور از چالشهای زیادی است که تنها در مراحل عملی و اجرای ایده قابل کشف و بررسی هستند و از نگاه مشاوران بی تجربه پنهان خواهد ماند، لذا علاوه بر جست و جو در اینترنت و کسب نظر از مشاوران وبسایتها از مشورت با فعالان شناخته شده ی آن حوزه غافل نشوید.

شرایط زمانی و مکانی کسب و کار

کسب و کارها تحت تاثیر  پارامترهای زمان و مکان شرایط متفاوتی را تجربه میکنند. ممکن است بسته بندی و فروش خرما در استانهای جنوبی شرایط بسیار متفاوتی با شهرهای شمالی کشور داشته باشد پس از مشاورانی بهره مند شوید که کماکان فعال هستند (تا از شرایط کنونی اجرای کسب و کارتان مطلع باشند) و از نظر موقعیت جغرافیایی یا جمعیت منطبق بر کسب و کار شما باشند.

و در آخر … یک پیشنهاد !

اگر این مقاله متناسب با سلایق و نیازهایتان بود، شنیدن پادکست “رادیو ویکی تولید” را توصیه میکنیم.

اپیزود اول رادیو ویکی تولید

این مقاله در تکمیل اپیزود اول این برنامه با موضوع “خلاقیت و نیم نگاهی به اپل” تنظیم شده که از لینک زیر قابل شنیدن یا دریافت است :

اپیزود اول رادیو ویکی تولید – خلاقیت و نیم نگاهی به اپل

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *