لینک دانلود پرکاربردترین جداول استاندارد قطعات و کاتالوگ های صنعتی در حوزه مکانیک ساخت و تولید در این بخش جمع آوری شده است.

جهت رعایت کپی رایت تمامی لینک ها بصورت مستقیم از وبسایت سازندگان اصلی گرداوری شده و در صورت حذف یکی از آنها، سریعا موارد دیگر جایگزین خواهند شد، همچنین تمامی جداول و کتابچه ها از میان کاملترین نسخه های سازندگان مطرح انتخاب شده است.

با توجه به مشابهت چرخ دهنده های تولیدی در شرکت های مختلف، کاتالوگ های زیر مستقل از تولید کننده برای اغلب کاربردها مناسب هستند.

محاسبات عمومی تمامی انواع چرخدنده در مورد سوم فهرست و محاسبات و مفاهیم اختصاصی چرخدنده در راهنمای چهارم ارائه میشود.

لینک آخر ارائه شده در این فهرست برای طراحی خودکار مدل چرح دنده با مشخصات مورد نظر است که امکان دانلود آن در فرمتهای استاندارد دو بعدی و سه بعدی وجود دارد.

در این مجموعه یک کاتالوگ تخصصی برای تسمه های V شکل، بروشور انواع پولی از برند SKF، دو راهنمای کامل برای زنجیرهای انتقال قدرت و یک راهنما برای مکانیزم های شانه و چرخدنده قرار گرفته است.

در این بخش کاتالوگ اتصالات استاندارد شامل پیچ، مهره، پین، پرچ، سفت کن، رینگ، خار و … قرار گرفته است.

کاتالوگ عمومی Tigges شامل اتصالات پیچ، مهره، میخ، رینگ، واشر، پین، خار و سفت کن میباشد. (توصیه میکنیم)

در طراحی صحیح اتصالات نیازمند اطلاع از تلورانسهای وضعی و هندسی هستید که یکی از کاملترین منابع موجود فایل زیر است:

تلورانسهای هندسی در طراحی مهندسی

جهت کسب اطلاعات کامل از روابط و فرمول های انتخاب یاتاقان، تفاوت های ساختاری و کارکردی، موقعیت های متفاوت قرارگیری ball ها، نحوه نصب، شرایط نگهداری، محاسبه عمر و … از کاتالوگ SKF استفاده نمایید.

کاتالوگ NTN شامل هر دو نوع Ball bearing و Roll bearing میشود و مشخصات ابعادی یاتاقان ها در آن ذکر شده است.

لازم به ذکر است برندهای متفرقه و اکثرا چینی موجود در بازار شباهت زیادی با موارد موجود در این فایلها دارد.

کاتالوگ انواع پروفایل های صنعتی در زیر آمده است، البته با توجه به محدودیت تنوع در کشورمان توصیه می شود از فروشندگان داخلی استعلام گرفته شود با این حال معمولا از نظر ابعادی تفاوتی میان آنها وجود ندارد. (پس موارد زیر برای استفاده در فابلهای طراحی قابل استفاده میباشند)

در پروژه های حساس لازم است در صورت استفاده از برندهای فرعی حتما آزمون تست خواص مکانیکی توسط آزمایشگاههای معتبر صورت پذیرد. با وجود شباهت ظاهری میان محصولات برندهای مختلف، کیفیت ساختاری و خواص مکانیکی تفاوتهایی دارد که لازم است مد نظر قرار گرفته باشد.

در فهرست زیر کاتالوگ عمومی فنرها فهرست شده است.

فنرهای قالبسازی (برای پران و ورق گیر و …) نیز در راهنمایی جداگانه برای طراحان ارائه شده است.

در خصوص فنرهای مارپیچ راهنمای بسیار کاملی به زبان فارسی تهیه کرده ایم که علاوه بر ارزیابی پارامترهای موثر و مشخصات هندسی آن، روش محاسبه ی نرخ ثابت و کاربرد آن در قالبسازی نیز ارائه شده است:

راهنمای فارسی فنرهای مارپیچ و قالبسازی

کاتالوگهای متفرقه مربوط به قطعات استانداردی میباشند که استفاده از آنها تخصصی محسوب شده و عمومی نیستند، یا قطعاتی که طبقه بندی استاندارد مشخصی ندارند.

به مرور زمان با تکمیل این بخش، دسته بندی های جداگانه برای موارد پربازدید در نظر گرفته خواهد شد.